Vaarwens 1184 op 04-07-2023

Wat een mooie familie!1184 Ton 10

Ton, zijn vrouw Wil, zoons Robert en Wilfred en schoondochter Rianna.

Om kwart over tien stonden de kids plots op de loopplank, vlak daarachter komen Ton en Wil in de wensambulance van Stichting Ambulance Wens. Met de brancard op de lift en aangemonsterd. De familie heeft zin om een dag te varen, maar eerst koffie en vanzelfsprekend de soesjes.

Aangezien er een vette westenwind loeit, besluiten we om maar niet het ruime sop te kiezen (Randmeer), maar via het IJ naar de Zaanse Schans te varen. Om half elf varen we de Marina uit.

Ton is zeer helder, hij is inmiddels van de brancard af en heeft plaats genomen in een gewone stoel. Het duurt maar even of hij wandelt naar de stuurstand en komt naast de schipper staan. Alwaar de schipper de stuurstoel aanbiedt. Gezellig naast elkaar keuvelend varen we de Voorzaan op. Ton en de schipper wisselen van plek, van de Wilhelmina Sluis tot aan de Houtzaagmolen “Het Jonge Schaap", heeft Ton als een ware kapitein gevaren.

De sluis en alle bruggen werkten zowel op de heen als terugreis mee. Beide kanten op werd de Zaan in no-time genomen. Met de hele familie de houtzaagmolen bezichtigen, dat werd als zeer indrukwekkend ervaren. Vervolgens genieten van een overheerlijke lunch.

Toen was het ogenschijnlijk voor Ton iets te veel, dus op de brancard naast de stuurstand. We dachten even dat hij een after-lunch dipje had, niets was minder waar. Ton bleef wakker en praatte voor 10 en er gingen over en weer mooie verhalen en goeie grappen.

Gelukkig was het de hele dag mooi weer en konden Wil en de kinderen buiten op de nieuwe kussens voorop het schip plaatsnemen. Omdat de sluis en de bruggen supersnel waren, hadden we nog ruim de tijd over om richting zijkanaal K te varen om nog even te kijken naar alle prachtige woonarken die daar liggen.

Tijdens de terugreis naar de Marina werd het wat stiller aan boord. De familie realiseerde zich hoe mooi het was dat Ton op deze bijzondere dag in topvorm was.

Ton, mooi mensch! Vaarwel.

Auteur Vaarwens / David

Dagschipper David en boots Harrie voor hun inzet
Stichting Ambulance Wens Nederland voor het vervoer en de verpleging
Brandweerkazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers