Vaarwens 1185 op 06-07-2023

Na storm komt zonneschijn1185 Milly 10

Vandaag zijn we op stap met Milly (69 jaar), die samen met haar 3 kinderen (Jaime, Jeroen en Jeffrey) en vriendin Milou de vaardag komen beleven. Het vervoer van Milly wordt verzorgd door de Stiching Ambulance Wens (vandaag bemand door Kees en Paul).

Milly verblijft in Verpleeghuis Vivaldi in Zoetermeer en heeft palliatieve zorg. Haar vriendin Marian heeft haar aangemeld en ook aangegeven dat er toch wel een beetje haast bij is.

Het bijzondere is dat Milly samen met Marian één van de eerste vaarwensen heeft meegemaakt samen met Henk van Namen (Vaarwens 004 op 23-04-2007). Het is best wel bijzonder dus dat nu 1181 wensen later Milly weer aan boord is, natuurlijk wel in een heel andere rol. Zij weet ook een beetje wat haar te wachten staat en heeft ondanks haar zwakke gezondheid ontzettend veel zin in een dag op het water. En die dag kan wat haar betreft niet lang genoeg duren blijkt gedurende de dag.

Even na 9 uur zijn Françoise en ondergetekende aan boord van de Vaarwens. Iets later dan normaal want we verwachten onze gasten pas rond 11 uur. Na de heftige storm van de dag er voor (Windkracht 11 in IJmuiden) waren we benieuwd hoe we de Vaarwens aan zouden treffen. Onderweg kwamen we namelijk de nodige omgewaaide bomen tegen en ook thuis in De Rijp was het nog steeds een behoorlijke rotzooi van omgevallen bomen en afgebroken takken langs de weg.
Ze lag er mooi bij, maar was wel heel erg vies. De ramen leken wel van matglas en dat konden we onze gasten natuurlijk niet aan doen.

11 uur komt Milly samen met dochter Jaime (of James zoals ze alle twee lachend aangeven) met de Ambulance aan bij de Vaarwens. Kees en Paul helpen haar vakkundig uit de ambulance en aan boord. Cees en Paul bedankt voor alle hulp en hand-en-spandiensten gedurende de hele dag (jullie zijn kanjers).

We overleggen met Milly waar ze heen wil varen voordat de rest van de familie aan boord komt. De keuze valt op de Zaanse Schans. Dat vinden we een goede keuze want dat is de beste garantie op een zo’n min mogelijk bewegend (slingerend) schip. Zo’n ambulancerit van een uur maakt je toch wat misselijk!

Als de rest van de familie is aangekomen, heten we al onze gasten welkom en geven we uitleg over het schip en de stichting. Vertellen verder nog even dat Milly vandaag de baas is, waarna we snel de trossen losgooien.
Alles zit mee en even na half één leggen we al aan bij de Houtzaagmolen Het Jonge Schaap. Het was druk vandaag op de Zaanse Schans maar de vrijwilligers hebben altijd alle tijd om ons te helpen met aanleggen en om onze gasten alles te vertellen over de molen. Ook jullie zijn kanjers en we voelen ons altijd ontzettend welkom bij jullie.
Na het bezoek aan de molen is het tijd voor de lunch, die Françoise ondertussen heeft klaargemaakt en -gezet.

De terugreis verloopt ook voorspoedig en Milly heeft nog wel zin in een toegift dus we varen nog even richting Centraal Station en Nieuwendam. Het grootse van de stad met schommelen op de Amsterdam Toren en het C.S. met alle overstekende ponten en de rust van Nieuwendam met een zwemmende dame in zijkanaal k, zijn een mooi contrast.

Even na half 5 leggen we aan in de Amsterdam Marina en nemen we afscheid.

Milly, ik heb genoten van je enthousiasme en je positiviteit. Jij bent echt wel een voorbeeld voor me en krijgt een speciaal plekje in mijn gedachten. Françoise en ik wensen jou en je familie heel veel sterkte toe de komende tijd.

Vaarwel Milly
Auteur Vaarwens / René

Dagschipper René en boots Françoise voor hun inzet
Stichting Ambulance Wens Nederland voor het vervoer en de verpleging