Vaarwens 1205 op 03-08-2023

1205 Greet 10Een veel geschoten dag…

Vandaag is de vaardag voor Greet (geb. 1948) Ze is getroffen door de celdelingsziekte en gaat snel achteruit. Haar dochter schreef op de intake; “Mijn moeder heeft veel broers en zussen aan deze verschrikkelijke ziekte verloren en helaas is ze zelf nu dus ook ongeneeslijk ziek. Ze was heel graag nog één keer naar New Zeeland gegaan waar haar zoon en meerdere andere familieleden wonen, maar dat is helaas niet meer mogelijk. Ze heeft altijd voor iedereen klaar gestaan en doet dat nog steeds. Ze houdt zich heel sterk en blijft altijd positief. Ze heeft echt een mooie herinnering verdiend!”

Een mooi verslag van boots Henk:

Het weer is nog steeds erg wisselvallig, regen en af en toe een zonnetje en behoorlijk wat wind. Het wordt dus geen dag om voor op het ‘koesterbankje’ het Zwitserlevengevoel te ervaren.
Vandaag is Rochus onze schipper en Riet en ondergetekende zijn de bootsen. Rochus was al vroeg aan boord en had de vaarwens al bijna helemaal vaarklaar gemaakt en Riet en ik hoefden alleen nog maar de broodjes bij de Hema op te halen en de koffie te zetten.

Onze gast vandaag was dus Greet, die met zoon en dochter Marcel en Bianca, schoonzoon Quido, broer Ries en vriendin Marleen het gezelschap vormden. Keurig op tijd arriveerden zij bij Kraanspoor en na een hartelijk welkom stonden de Hema soesjes en de koffie op tafel en kon ik mijn toespraakje doen over het ontstaan van Vaarwens en daarbij vergeten we nooit te vertellen wie onze eerste gast was en dat het muntje van Tara in de kiel van dit schip zit, zodat Tara nooit vergeten wordt.

Onze vraag waar de gasten naar toe zouden willen varen, werd snel beantwoord en dat was de Zaanse Schans. Eigenlijk stond er ook te veel wind om het Markermeer op te gaan, dus goede keuze.
De trossen gingen los en de vaartocht kon beginnen. Via de Voorzaan en de Wilhelminasluis gingen we de Zaan op met alle mooie Zaanse huisjes met goedjaarseinden en pakhuizen, maar ook de cacao industrie, die je heel goed kon ruiken. Tijdens het varen hadden we leuke gesprekken met onze gasten. Een groot gedeelte van de familie woont in Nieuw Zeeland en Greet is daar al verschillende keren geweest. Een nieuwe reis naar dit verre land zit er niet meer voor haar in…

Greet had al een paar familie leden verloren aan alvleesklierkanker en nu is ze zelf de klos... Ze is nu bezig aan de derde chemokuur maar is desondanks heel optimistisch, en je kunt dan ook nauwelijks zien dat ze zo ziek is. Een opgeruimde vrolijke vrouw die erg van fotograferen houdt, wat trouwens ook voor de rest van het gezelschap van toepassing is. Wij maken toch echt wel een behoorlijk aantal foto’s op zo’n dag maar dat valt in het niet bij wat ons gasten deze dag hebben geschoten.

Even voorbij de Zaanse schans, richting Wormerveer zijn we gedraaid om weer terug te varen naar het Jonge Schaap - de houtzaagmolen - die we na de lekkere broodjes van de Hema bezocht hebben. Om twee uur zijn we weer vertrokken richting Noordzeekanaal. Onze volgende bestemming was het IJ met alle gebouwen die aan de oevers staan. Iedereen kent ze maar vanaf het water is het toch altijd anders en altijd leuk om langs te varen. Nog even zijkanaal K in door het vliegbos langs de mooie woonarken om te eindigen bij de Nieuwendammerdijk en het café ‘Het Sluisje’. Ook dit is Amsterdam!

Het laatste stukje van de tocht ging langs het Veronica schip en dan is de Marina al weer heel snel dichtbij.
De bemanning van de vaarwens vond Greet en familie een heel plezierig gezelschap. We hebben een hele leuke dag gehad en volgens ons was dit wederzijds…

Vaarwel dappere Greet
Auteur Vaarwens / Henk

Dagschipper Rochus en bootsen Riet en Henk voor hun inzet
Bedrijven @Kraanspoor voor de parkeergelegenheid gasten
Brandweer Amsterdam Amstelland - kazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
Houtzaagmolen Het Jonge Schaap voor de gastvrijheid tijdens de lunch en de rondleiding
Wilhelminasluis en bruggen in de Zaan voor de vlotte bediening

Een lief verslag van de familie:
EEN DAG MET EEN GOUDEN RANDJE
Donderdag 3 augustus mocht ik samen met mijn dochter en zoon, schoonzoon, beste vriendin en mijn jongste broertje, een dagje gaan varen. Wat hebben wij een mooie, onvergetelijke dag gehad dankzij “Stichting Vaarwens”! Zo goed om onze onderlinge band te vieren met een boottocht waarbij je veel ziet, maar ook ongedwongen samen bent. Thuis reden we weg in de stromende regen, maar de zon brak steeds meer door hoe dichter we bij Amsterdam kwamen. Aan de Werfkade werden we opgevangen door Riet en Henk, de twee bootsen die ons gingen begeleiden op deze onvergetelijke dag. Ze namen ons mee naar het schip de “Vaarwens”, waar we werden voorgesteld aan onze schipper Rochus. Deze drie lieve vrijwilligers van “Stichting Vaarwens” hebben ons de hele dag verwend en mooie achtergrondverhalen verteld. Zo hoorden we ook het indrukwekkende verhaal over het ontstaan van "Stichting Vaarwens". Al snel stonden de roomsoesjes met koffie en thee op tafel. Ik mocht kiezen welke richting we op gingen varen: dat werd naar de "Zaanse Schans"! De trossen gingen los en de vaartocht kon beginnen. Via de Voorzaan en de Wilhelmina-sluis gingen we de Zaan op waar we een goed zicht hadden op alle mooie Zaanse huisjes, pakhuizen en de cacao-industrie (die je ook nog eens héél goed kon ruiken). Tijdens het varen hadden we leuke gesprekken en werd er véél uitgelegd, maar ook gelachen. Even voorbij de Zaanse Schans keerden we om en zijn we naar de houtzaagmolen “Het Jonge Schaap" gevaren. Daar legden we aan voor een heerlijke uitgebreide lunch! Met volle buikjes mochten we van boord om de molen te bezichtigen. Binnen in de molen konden we zien hoe de molen alles aanstuurt en via allerlei raderen het hout gezaagd wordt. Dit wordt nog op authentieke wijze gedaan. Geweldig mooi en interessant om te zien. Vervolgens vertrokken we richting het Noordzeekanaal met als volgende bestemming het IJ met alle mooie gebouwen die aan de oevers staan. Iedereen kent ze wel maar vanaf het water is het toch anders en mooi om langs te varen. We zijn nog even een zijkanaal ingevaren langs de mooie woonarken om te eindigen bij de Nieuwendammerdijk en het bekende café "Het Sluisje”. Als afsluiter ging de tocht ging langs het Veronica schip, waar ons ook verteld werd over het voormalige marine trainingsschip dat daar voor anker ligt. Mijn dochter had deze dag voor mij/ons aangevraagd. Deze vaartocht kun je aanvragen voor ongeneeslijk zieke mensen en hun dierbaren. De folder hiervan hadden we verleden jaar al uit het UMC ziekenhuis meegenomen en nu mochten we daar dankbaar gebruik van maken.We hebben allemaal enorm genoten van elkaar en van deze bijzondere dag met de uiterst vriendelijke bemanning. Ook de weergoden waren ons goed gezind: we hielden het grotendeels droog en het zonnetje ☀️ kwam er regelmatig bij met maar een enkel buitje! Het was een prachtige tocht.We hebben op deze dag dierbare herinneringen gemaakt die we op heel veel foto’s hebben vastgelegd. Die foto’s spreken voor zich: iedereen heeft genoten! Wat een rijkdom om dit mee te mogen maken. We zijn Stichting Vaarwens dan ook erg dankbaar voor dit mooie gebaar. In het bijzonder willen we Riet, Henk en Rochus hartelijk bedanken voor hun warme begeleiding.
Hartelijke groet,Greet, Bianca, Marcel, Guido, Marleen en Ries

Greet 103