Vaarwens 1215 op 18-08-2023

020 wordt ingeruild voor de Zaan...
1215 Frans 10

Frans is vandaag onze gast. Hij wordt vergezeld door zijn dochter Michelle en kleinzoon Mylo (spreek uit Mailo). Ook vriendin Gerda, medebewoonster van Frans’ verzorgingstehuis mag vandaag meegenieten van zijn vaarwens.

Een mooi verslag geschreven door schipper Klaas:

In Maasluis stappen beiden in de wensambulance die hen in een uurtje aan het Kraanspoor brengt. In het kielzog volgt de wagen met Michelle en Mylo. Het voelt nog kil aan, maar ons is later een zonnetje beloofd.
Frans is monteur en kijkt naar de dag uit. Opgegroeid nabij de Nieuwe Waterweg in Schiedam, voelt hij zich direct thuis aan het IJ en het Noordzeekanaal. 020 wordt het niet en Muiden geeft te weinig te beleven, dus wordt het de Zaan. Een onbekend en neutraal gebied voor de Zuid-Hollanders.

Na de koffie wordt de brancard al snel verruild voor de rolstoel en schuift Frans verhoogd aan naast de stuurstand, die al kort na vertrek ingenomen is door Mylo. Genoeg te zien op weg naar de Wilhelminasluis. Schepen van verschillende diversiteit liggen langszij de pieren en in de dokken van Damen Shipyard en maakt de tongen van Frans en Klaas los. Beiden zagen ze de SS Rotterdam groeien bij de RDM. Hij als schooljongen en Klaas als schipperszoon. Tegelijkertijd rees de Euromast met stapjes 110 meter richting hemel.

Al snel wordt ook het zacht beklede lekker luierbankje op het voorschip ontdekt en ook tijdens de vaart nauwelijks verlaten. Zij het in wisselende bezetting.
Daar waar het wat druk is bij de sluis, maken we even een ommetje door de voormalige Houthaven van Zaandam. In een ver verleden lagen hier soms 10 houtschepen uit Rusland en Scandinavië volgeladen met hout, dat door de man plankje voor plankje gelost werd in de Zaanse dekschuiten voor verder vervoer.

Na de Wilhelminasluis het voor ons bekende traject naar de schans. De Zuiderlingen kijken evenwel hun ogen uit. Hoe heet het hier? Wat wonen ze hier mooi! Schipper Klaas is hier opgegroeid en kan ze vertellen dat waar nu die mooie woonetages staan, vroeger de fabriekswanden van Albert Heijn, Simon de Wit, Zaansch Veem enz. verrezen. Nog weer eerder noemde men de Zaanstreek wel het grootste industriegebied van Europa. In die tijd leverden 1100 molens hun werk. Vele scheepswerven waren hier aan de oever van de Zaan gevestigd. Struikelpunt was wel de dam in de Zaan bij Zaandam. De schepen moesten hier met man en paard over heen getrokken worden om in open water te komen.

Na de immer heerlijke lunch, verzorgd en gepresenteerd door Anne, wordt ‘Het Jonge Schaap’ verkend. Frans gaat liever even rusten. Een zuchtje wind doet de zagen op en neer bewegen maar van dik hout wordt dit keer geen planken gezaagd. Het indrukwekkende interieur en de uitleg van de molenaar maakt veel goed. Als het tijd is om aan boord te gaan, doet Frans ons omkeren. Rusten? Mooi niet. Ook hij wil er even uit. Het hek van het molenterrein vormt geen obstakel en voortrollend gaat het de dijk op richting de schansbebouwing. Loop maar verder, stelt Klaas voor, dan pik ik jullie verderop wel weer op.

Op de terugvaart geniet Frans zichtbaar voorzien van z’n rokertje in het zonnetje op het achterdek. Hij is onvermoeibaar vandaag. Ook verwondert menigeen zich over zijn eetlust. Michelle had vla mee, want vast voedsel zou problematisch zijn. Het HEMA pakket werd evenwel smakelijk ingenomen en ook liet Frans zich later de kaas en de worst goed smaken. De Vaarwensboost??!!

In zijn werkbaar leven was Frans automonteur en APK keurder in Maassluis, maar voerde ook werkzaamheden uit op een serie havensleepboten van Smit (Internationale). En daar hadden wij een volgend raakvlak. Maassluis, thuishaven van de zeeslepers van Smit. De Zwarte Zee.. Kapitein Teunis Vet.. Nu hebben we nog de Elbe, de Humber.

Na de Wilhelminasluis waar Mylo het wiel van de sluisdeur van de Groote Sluis aanvoelt, zoeken we het NZK op. In de Coenhaven bewonderen we een miljoenenjacht, waarvan de mogelijke koop echter afketst op de kleur. Daarna maken we een ronde door de Mercuriushaven en Vlothaven. De Waterwegbewoners kunnen hier even proeven van het havengebeuren van Amsterdam. Enkele bulkschepen lossen hun lading in kleinere schepen met hulp van graanelevatoren. Na deze havenbekkenbezoekjes steken we over naar de Marina en komt onze vaarwens ten einde.

Met een glimlach kan afscheid genomen worden. Ongetwijfeld zal na deze inspannende dag vol indrukken een terugslag volgen, maar afpakken doen ze ‘m niet. Mylo, bedankt voor het voeren van de navigatie. Petje af! Frans houdt je haaks! Michelle, Mylo, verdere familieleden en Gerda, sterkte in de komende tijd.

Vaarwel Frans
Auteur Vaarwens / Klaas

Wat zijn Klaas en Anne een geweldige mensen en wat een mooi werk doen zij! Na een super warm welkom, een gezellig praatje en het in overleg bepalen van de vaarroute zijn zowel mijn vader (de patient) als wij als familie compleet ontzorgd en in de watten gelegd! Het was een schitterende dag waarvan wij echt genoten hebben. Klaas en Anne zijn oprecht geïnteresseerd en gunnen je alle aandacht die nodig is. Wat een mooie herinnering hebben we gemaakt om deze dag nog met m'n vader mee te kunnen maken. Ook even de medewerkers van de Ambulance Wens in het zonnetje zetten, want ook zonder hun inzet was deze fijne dag niet mogelijk geweest! Ronald, Anita, Klaas en Anne nogmaals ontzettend bedankt voor de mooie dag die wij met jullie gehad hebben! Dit was een dag waar wij hopelijk nog lang over na kunnen praten! Stichting Vaarwens is echt een aanrader voor ieder die houdt van scheepvaart en nog 1x een verzorgde vaart wil meemaken.

Liefs Michelle

Dagschipper Klaas en boots Anne voor hun inzet
Wensambulance Noord-Nederland
Bedrijven @Kraanspoor voor de parkeergelegenheid gasten