Vaarwens 1216 op 21-08-2023

Een wens in vervulling … nog één keer het water op1216 Rob 10

Vandaag hebben we gevaren met Rob. Rob wordt gebracht door de Wensenambulance Noord Holland en zij arriveren mooi op tijd, om ca. 10.15 uur. Alles lijkt mee te werken om er een prachtige dag van te maken: een strakblauwe lucht en een stralende zon. Ook Rob's zus Jolanda is meegekomen in de ambulance, neef Eric komt aan op de fiets en nicht Hilda was wat eerder en zit aan boord al lekker aan de koffie.

Zodra we op het Vaarwensschip zijn wil Rob van de brancard af. Hij zit liever in de rolstoel en heeft het daar verder de hele dag volgehouden. Anita vraagt Rob naar zijn wens voor de bestemming van de reis van vandaag. Na enig nadenken kiest Rob voor de richting Durgerdam, waar we even later dan ook aanleggen in de haven. Daar genieten we van de heerlijke lunch die Lyda heeft klaargezet.

Daarna vaart Eric een stuk buiten de IJ-toren en zijn we rondgegaan. Vervolgens heeft het daar overgenomen en ons kaarsrecht door de geul geloodst met een grote lach op zijn gezicht, vooral toen we een moment vol gas gingen. We leggen deze mooie herinneringen vast op de gevoelige plaat, die we op verzoek van onze vaargasten alleen met hen zullen delen. Uiteraard respecteren wij dit verzoek en nemen bij dit verslag foto’s op zonder vaargasten maar die evengoed een mooie indruk geven van de vaardag.

Later in de sluis is het erg druk en moeten we noodgedwongen een poosje stilliggen omdat er een sluisdeur-inspectie gaande is, er was 's morgens namelijk een defect geconstateerd.

Jarenlang heeft Rob als automonteur en in de computerbranche gewerkt en daarna heeft hij zich nuttig gemaakt in Kringloopwinkels. Tot hij pijn aan zijn schouder kreeg en een operatie moest ondergaan, waarbij hem een nieuwe schouder werd aangemeten. Rob verblijft inmiddels in een hospice waar hondje Bobbie, zijn grote vriend, hem gezelschap houdt.

Samen met neef Eric heeft Rob gevaren op een zeilboot op de Kralingse Plas in Rotterdam en ook in Frankrijk, waar hij erg van heeft genoten. De link met Stichting Vaarwens was dan ook snel gelegd: nog één keer het water op, dat leek hem geweldig. Rob heeft enorm genoten van deze dag en had wel de hele week door willen varen.

Na een dag met vele indrukken nemen we met een glimlach afscheid van elkaar en niet alleen Rob heeft genoten...

Rob, we wensen je veel sterkte voor de komende tijd.

Auteur Vaarwens / Anita en Lyda

Dagschipper Anita en boots Lyda voor hun inzet
Wensenambulance Noord-Holland voor het vervoer
Brandweer Amsterdam Amstelland - kazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers