Vaarwens 1246 op 05-10-2023

Even geen ziekenhuizen maar ontspannen genieten op het water1246 Mw R Jhamai 10

Deze dag start wat later dan we gewend zijn vanwege de rijafstand, onze vaargasten komen namelijk uit Doesburg en de drukte op de weg.

De drukte valt mee want om 10.30 uur kregen we het telefoontje dat onze gasten, Mw. Jhamai, haar (ex)man Hendrik, dochter Roshenie en hun zoon zijn gearriveerd. De rolstoel, die we klaar hebben staan, is niet nodig. Onze vaargast Mw. Jhamai geeft aan op eigen kracht naar de boot te willen.

Lopend naar 'de Vaarwens' zien we een klein dierendrama. Een duif is vast komen te zitten met één pootje in een vislijn, en probeert uit alle macht om los te komen, wat helaas niet lukt. Roshenie, de dochter van onze vaargaste, aarzelt geen moment en belt gelijk de dierenambulance. De hulp komt heel snel en van dichtbij. Een medewerker van een bouwlocatie heeft ons gezien, heeft ook de fladderende duif gezien, en belooft ons de duif los te maken. Een uurtje later kregen we een appje van Inge, directeur van Vaarwens, met de mededeling dat de duif is bevrijd, en gelijk is weggevlogen.Opluchting en blijdschap bij Roshenie.

We moeten voortmaken vanwege de tijd. Na het introductie praatje wordt door onze vaargasten gekozen voor de Zaanse Schans.
Ons gezelschap is niet helemaal compleet want het zou bestaan uit 6 personen, maar helaas kon het zusje van Mw. Jhamai niet mee, evenals de andere dochter (ze kon geen vrij krijgen vanwege een nieuwe baan). Dus deze dag hadden we 4 gasten, maar niet minder gezellig!

En hoeveel pech kun je hebben....
De aanvraag voor deze dag was gedaan door Roshenie voor haar moeder, op advies van een medewerker van care for cancer. Haar moeder kreeg in 2018 de diagnose borstkanker, waarvoor ze de volledige behandelingen kreeg. Nu, ongeveer 3 maanden geleden, kreeg ze weer de diagnose borstkanker van de andere borst. Recent is ze geopereerd.
Je zou denken; genoeg reden voor een vaardag. Totdat het verhaal verder ging .... de zoon van Mw. Jhamai (die ook mee is) lag gelijk met zijn moeder in een ander ziekenhuis vanwege kanker aan de galwegen, waarvoor hij een grote operatie heeft ondergaan. En of dit alles nog niet genoeg was, bleek Hendrik in die periode ook in het ziekenhuis te hebben gelegen met problemen van het spijsverteringskanaal.

Tijdens deze dag gaf Roshenie ook meerdere keren aan hoe fijn het was om niet in de ziekenhuizen te hoeven zijn, maar de rust van het water te ervaren.
Bij ons vertrek uit Amsterdam was het weer niet ideaal, het regende zachtjes, maar halverwege breekt niet alleen de zon door de wolken, maar ook op de gezichten van al onze gasten. Roshenie valt het op dat er zowel bij haar vader, als bij haar moeder een lach om de mond te zien was. Iets wat al lang niet was voorgekomen.

Hendrik heeft al gauw belangstelling voor het stuurwiel en de metertjes. Wat bleek?? Hij had ooit zijn vaarbewijzen gehaald, maar nooit op een echt schip gestuurd. Hier ziet hij zijn kans. En het gaat prima. Hij is met de kapiteinspet de echte kapitein. Tijdens zijn sturen doet Mw. Jhamai een bekentenis. Zij was ook ooit opgegaan voor de vaarbewijzen (helaas niet gehaald) wat nieuw was voor Roshenie.

Al varend wordt het steeds gemoedelijker en gezelliger. Na de lunch bij de Zaanse Schans, waarbij Roshenie opmerkt dat de broodjes 'fancy' belegd zijn (met dank aan de Hema) volgt de rondleiding door de houtzaagmolen (en nee, hier wordt geen meel gemalen😊).

Tijdens de hele reis stellen de gasten veel vragen aan Rochus, die alles goed kan uitleggen, waarbij hij veel luisterende oren heeft.
Met de haven in zicht vraagt Roshenie aan haar vader wanneer ze zelf weer zouden gaan varen. (= kanoën in de Ardennen). Daar heeft ze goede herinneringen aan, en door deze dag op het water wordt die herinnering weer aangewakkerd. Wie weet …

Om goed 15 uur meren we aan bij de NDSM, met prachtig weer. We nemen afscheid van een bijzonder kwartet, maar niet voordat Roshenie Hendrik het Vaarwenspetje heeft opgezet, die ze heeft gekregen bij haar donatie voor de Vaarwens. We wensen jullie alle 3 al het goeds met de gezondheid en Roshenie, dank voor het aanvragen van deze dag voor je lieve familie.

Een lieve groet en een vaarwel van Rochus, Marjon en Berthie.

Auteur Vaarwens / Berthie

Dagschipper Rochus en bootsen Marjon en Berthie
Amsterdam Marina / Jachthaven Groep voor het beschikbaar stellen van de ligplaats
Bedrijven @Kraanspoor voor de parkeergelegenheid gasten