Vaarwens 1248 op 11-10-2023

Steeds een stapje minder….
1248 Liam 10

Onze vaargast is Liam (17 jaar) uit Delft. Door een aangeboren defect is Liam vele malen geopereerd aan zijn nek. Het gaat op dit moment minder goed met Liam dan een paar weken geleden. Hij probeert nog zoveel mogelijk dingen te doen in zijn leven. Hij heeft steeds meer pijn, meer last met slapen en zijn bed staat inmiddels in de woonkamer. Bij het omdraaien is namelijk het risico dat zijn luchtpijp bekneld raakt.
Buddy Gijs weet van het bestaan van Vaarwens en heeft deze dag aangevraagd.
Voor midden oktober hebben we prachtig weer, er staat een straf windje uit het zuid-westen en de temperatuur is een paar graden te hoog voor de tijd van het jaar (20ºC). Schipper David en boots Anneke maken het schip klaar voor de dag.

Een verslag van schipper David:

Liam, zijn tante Anja, familie vriendin Janna en Gijs arriveren prachtig op tijd bij de Vaarwens. Tijdens de koffie/thee en soesjes hebben we de gebruikelijke briefing over het ontstaan van Vaarwens en het reilen en zeilen aan boord (onze boord toilet is sanibroyeur en dient altijd wat uitleg). Na het overleg zijn we het erover eens; Zaanse Schans wordt de bestemming.
Geen van onze gasten is ooit in een molen geweest, dus veel enthousiasme

Het varen gaat gestaag, even een kijkje bij Royal Huisman. Vervolgens richting Wilhelminasluis. Het schutten gaat snel en de bruggen gaan één voor één voor ons open en we varen bijna zonder te stoppen naar de Zaanse Schans, waar we aanleggen bij Houtzaagmolen Het Jonge Schaap. Het is een rustige dag op de molen en molenaar Tim Doeves heeft tijd om persoonlijk de rondleiding en uitleg van de molen te geven. Onze gasten kijken hun ogen uit en zijn onder de indruk.
Na het bezoek aan de houtzaagmolen hebben we genoten van de uitbundige lunch.

Nog tijd zat over op deze dag, dus koers naar zijkanaal K. Liam achter het stuur. Hij is een perfecte schipper en heeft zeer snel in de gaten dat hij het schip moet besturen met subtiele stuur bewegingen. De radio lekker hard aan en swingen op de muziek.
Ook op de terugreis is Liam niet achter het roer weg te slaan J.

Hey Liam, mooi mensch. Een paar weken geleden liep je nog en kon je de algemene dagelijkse bezigheden zelfstandig doen. Nu ben je steeds meer afhankelijk van je dierbaren om je heen. Die afhankelijkheid is niet makkelijk voor je. Edoch je moraal is top en je geniet met volle teugen. Dank voor je vrolijkheid en je mooie verhalen. En uhh, ‘sorry’ hoeft niet!

Vaarwel man!!
Auteur Vaarwens / David

Boots Anneke en schipper David voor hun inzet
Brandweerkazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers