Vaarwens 1252 op 17-10-2023

Gezellige meidengroep op stap
1252 Jos 10

Onze vaargaste van vandaag is Josje (64 jaar). Zij is met haar jongere zusje Iné en haar vriendinnen Anja, Christie en Ria gekomen. Zij zijn haar allen dierbaar en hebben veel voor haar gedaan en betekend. Josje en haar vriendinnen hebben allemaal in de zorg gewerkt. Sommigen kent ze al 45 jaar. Helaas kwam in juli het slechte nieuws dat Josje uitgezaaide borstkanker heeft.

Een mooi versag geschreven door boots Lewi:

Rond kwart over elf arriveert de Wensambulance op de kade vergezeld door een auto vol dames. Wensambulance-bemanning Emma en Frank manoeuvreren de brancard behendig richting de Vaarwens waar we een groepsfoto voor het schip maken.

Het is meteen een gezellige boel met veel gekwebbel en gelach. Na een korte introductie en overleg gaat de tocht richting de Zaanse Schans, tot grote vreugde van boots Lucas.

Na ons eerste rondje koffie met soesjes, is er een mysterieuze harde knal te horen. De binnenlaag van de koffiekan is geknapt tijdens het uitspoelen. Gelukkig kunnen we over op het Senseo apparaat en vernemen we even later ook dat er een reservekan aanwezig is.

De dames hebben een goede band met elkaar, supermooi, er wordt veel gegrapt en gelachen en over van alles gesproken, over vroeger en nu. Ze komen vanuit Hendrik-Ido-Ambacht, Zwijndrecht, Alblasserdam, Dordt respectievelijk Ridderkerk, vijf verschillende steden, echter allen redelijk nabij bij Rotterdam. De dames houden van wandelen en hebben veel met elkaar gewandeld onder andere in Nijmegen voor de vierdaagse en zelfs ook op Mallorca.

Het is prachtig fris weer, zonnig en als je buiten zit of staat waait er matig hard windje door je haren.

Na de lunch leggen we aan bij Houtzaagmolen “Het Jonge Schaap” aan de Zaanse Schans. Josje gaat even liggen om uit te rusten. Frank en Lewi blijven aan boord voor de afwas en de rest gaat aan wal voor een bezoek aan de houtzaagmolen.

We maken hier en daar een extra ommetje met het schip en werpen een extra blik op de hoogste schommel van Europa ‘Over The Edge’ op het dak van de A’DAM toren. Op de terugweg leggen we even aan om Italiaans ijs te halen. Anja waagt zich nog even aan het stuur, uiteraard onder toeziend oog en vrolijk commentaar van Josje en de andere vriendinnen.

Even na vier uur zijn we terug in de Amsterdam Marina. Bij het afscheid wordt er hier en daar een klein traantje weggepinkt. En dat is oké.

Beste dames, bedankt voor jullie gezelligheid, humor en verhalen. Emma en Frank bedankt voor jullie goede zorgen.

Josje, ik hoop dat jij, jouw vriendinnen en zusje een leuke dag hebben gehad en jullie samen nog meer fijne geniet momentjes mee mogen maken. Ik wens jou en jouw meidenclub en in het bijzonder ook je zusje Iné verder heel veel sterkte toe.

Vaarwel Josje, met lieve groet,
Auteur Vaarwens / Lewi

Dagschipper Klaas en bootsen Lucas en Lewi voor hun inzet
Stichting Ambulance Wens Nederland voor het vervoer en de verpleging, Emma en Frank