Vaarwens 1254 op 24-10-2023

Herinneringen maken én ophalen...
1254 Maartje 10
Onze vaargast van vandaag is Maartje, 92 jaar. Samen met haar drie kinderen, schoonzoon, schoondochter en kleindochter met haar vriend gaat zij deze vaardag beleven.
Maartje is in de laatste fase van uitgezaaide borstkanker. De vele behandelingen die zij heeft ondergaan hebben niet mogen baten..

Een mooi verslag geschreven door boots Ingrid:

Dinsdag 24 oktober begint als een echte herfstdag met regen en wind en in Nederland betekent dat file. Maar gelukkig lukt het schipper David en boots Ingrid om op tijd aanwezig te zijn bij Marina Amsterdam om de Vaarwens klaar te maken voor ontvangst van onze gasten van vandaag.
Om even voor tien uur krijgen we een telefoontje van zoon Gerrit dat ze er over een kwartiertje zijn, maar na vijf minuten stapt Gerrit al aan boord. Hoewel Maartje nog goed ter been is, vindts ze het heel fijn dat de rolstoel aan boord is om haar van de auto naar het schip te vervoeren. Bij het zien van de Vaarwens reageert dochter Hannie enthousiast ‘wat een mooi groot schip’.
Eenmaal aan boord komen de gesprekken al snel op gang. Dochter Magda blijkt, net als de schipper en de boots, een liefhebber te zijn van sloeproeien. Als roeister in ‘de 7 dollen’ heeft zij menig wedstrijd geroeid.
Als de koffie en de soesjes op tafel staan arriveren ook kleindochter Juliet en haar vriend Max en is het gezelschap compleet. De rest van het gezelschap bestaat uit schoondochter Tineke en schoonzoon Herman. Die verdient een standbeeld, aldus Maartje

Na de introductie door de schipper wordt de route voor vandaag besproken. Ondanks de wind kiest Maartje, allias Miep, voor het ruime sop, ze wil naar Muiden! Want last van zeeziekte heeft ze niet gauw, alleen na een flesje wijn.. Dit heeft ze ondervonden tijdens een cruise om de Noordkaap, waar het hele gezelschap zeeziek werd, behalve Maarte en de kapitein. Tijdens een Vaarwensdag gaan we niet alleen herinneringen maken, maar ook herinneringen ophalen. Zo komen we er in de loop van de dag achter waarom Maartje ook wel Miep wordt genoemd; haar oudere broer dacht dat als je op de buik van baby Maartje drukte zij hetzelfde miepmiep-geluidje zou maken als zijn plastic speelgoedfiguurtje.

Over het IJ wordt koers gezet naar de Oranjesluizen. Hoewel de architect van filmmuseum het Eye erg zijn best heeft gedaan om het gebouw op een oog te laten lijken, vindt Maartje het meer op een vliegtuig lijken.

Tijd voor Maartje om te bewijzen dat ze het vaarbewijs dat ze nog heeft nog waardig is en plaats te nemen achter het stuurwiel. ‘Oh jee, zwemvesten aan..’ grapt Herman. Maar die heeft Maartje niet nodig, want ze kan nog zwemmen!

In de sluis krijgt boots Ingrid hulp met de venders en het aanleggen van Gerrit en Herman. ‘Alle hens aan dek’ roept Maartje van onder haar kapiteinspet.
Ter hoogte van Pampus neemt David het roer weer over om ons veilig de haven van Muiden binnen te loodsen, waar we bij de Koninklijke jachthaven gastvrij ontvangen worden door havenmeester IJsbrand.

Tijd voor de lunch. De medewerkers van onze sponsor de Hema hebben weer erg hun best gedaan. De broodjes zien er prachtig uit en smaken heerlijk. En ook tijdens de lunch worden herinneringen opgehaald, schoolreisjes naar het Muiderslot. Hoe zat dat ook al weer met Hugo de Grote? Hannie herinnert zich bij het Muiderslot vooral Rutger Hauer als Floris ;-)
Maartje vertelt dat ze gisteren nog gedacht heeft de vaardag te cancelen omdat ze zich zo slecht voelde, maar wat is ze blij dat ze het doorgezet heeft en dat ze zich vandaag goed voelt. Waar de rest van het gezelschap bij het binnenvaren van de pier alleen zwanen en een witte reiger hebben gezien, heeft Maartje ook een roze vogel gezien..toch die Vaarwensboost!
Terwijl ze met haar handen aan t stuurwiel zat kwam alles van vroeger weer boven, alle mooie vaartochten die ze met haar eigen boten gemaakt heeft. Onder andere een douaneboot, waar ze kookte op een primusstel. Zou die nog op zolder liggen...?

Het idee om nog even naar de sluis van Muiden te gaan moeten we laten varen, want de haven ligt vol met bruine vloot schepen, die zich klaar maken voor de hardzeildagen. Onder Pampus door varen we weer richting Oranjesluizen en neemt Gerrit het roer over. Tijd voor Magda om de (alcoholvrije) champagne te ontkurken en een toast uit te brengen op deze mooie dag samen. Dit roept bij Miep ook weer herinneringen op. Het moment dat ze haar ouders vertelde dat ze ging trouwen. De boosheid die ze voelde toen haar ouders reageerden met de vraag of ze moest trouwen, heeft ze op de stofzuiger afgereageerd..

Ondertussen hebben we zijkanaal K bereikt. Voor Max onbekend terrein, voor Magda niet, maar oh wat leuk om Nieuwendam nu een keer vanaf het water te zien.
Juliet haar oog valt op een woonark waarop een bord met w.v. Bruinzeel hangt. Bruinzeel deuren zegt Maartje, waar je een deuk in loopt als je er hard tegen aanloopt. En Maartje heeft altijd hard gelopen in haar leven met eigen restaurants en broodjeszaak.
Maar als ze met haar benen op de bank probeert haar ogen open te houden om van het uitzicht te blijven genieten, vallen haar ogen toch even dicht. Na dit powernapje moet ze even weer herstellen en is ze wat benauwd, maar al gauw vindt ze de kracht om de schipper en de boots te bedanken voor deze prachtige dag. En wij willen jou bedanken Maartje, want wat hebben we genoten van jou en je prachtige gezin.

Vaarwel dappere stoere sterke lieve Maartje
Groet, David en Ingrid

Auteur Vaarwens / Ingrid

Dagschipper David en boots Ingrid voor hun inzet