Vaarwens 1255 op 25-10-2023

Een Derper tussen de Akkeloren/Binders1255 Jan 10

Onze vaargast vandaag is Jan de Boer (70 jaar) die samen met zijn Anneke, zonen Bas en Mark, schoondochter Jacintha en kleinzoon Luuk de vaardag komen maken.
Jan heeft ALS en krijgt het steeds benauwder. De ergotherapeut van het Noordwest-Ziekenhuis, Leontien Rietdijk, wijst Jan en zijn familie op het bestaan van de Stichting Vaarwens. Goed gedaan Leontien!
Jan kan nog kleine stukjes lopen maar is steeds vaker aangewezen op beademing. Zijn gezondheid wordt steeds zorgelijker en zijn energielevel is laag. Jan is gek op de zee, woont in Egmond en ging altijd graag naar het strand, maar door de ziekte gaat dat helaas niet meer. Jan heeft een hart van goud, is gauw tevreden en houdt er vreselijk veel van om onder de mensen te zijn.
Het vervoer van Jan wordt verzorgd door de Wensenambulance Noord-Holland (met vrijwilligers Ernst en Monique). Zijn vrouw en kleinkind rijden mee in de ambulance. De andere vaargasten komen met eigen vervoer.

Een mooi verslag van schipper René:

Even na 9 uur zijn ondergetekende en Danny aan boord om het schip vaarklaar te maken. Danny heeft de broodjes opgehaald en het schip is al snel klaar voor de vaart van vandaag. De wensambulance belt dat ze wat vertraging hebben, dus we besteden de tijd maar nuttig door vast water te bunkeren. Dat kan maar klaar zijn, want er wordt veel regen verwacht in de middag.
Even voor elf uur zijn we compleet en passen we het interieur aan voor het gezelschap. Jan heeft het vaak benauwd, dus we nemen de brancard mee aan boord omdat dat toch het meest comfortabel is.

Als we allemaal onze plek gevonden hebben vertellen we over de stichting en leggen de gang van zaken aan boord uit. Vervolgens leggen we de opties uit voor de komende dag. De keuze valt op Pampus, want daar zijn ze nog nooit geweest.

We gooien snel de trossen los en vertrekken richting Oranjesluizen waar we mee kunnen met de Middensluis die al klaar staat. Enige minpuntje is wel dat het ondertussen al begonnen is met regenen. Dat kan echter de stemming van familie De Boer niet drukken. Voor Danny is het minder leuk, want de fenders moeten wel buitenboord en de trossen moeten toch vast in de sluis.
Vaargast Jan is een Derper (want geboren in Egmond aan Zee), die al sinds zijn huwelijk met Anneke in Egmond-Binnen (Akkeloren of Binders) woont. Anneke is daar met geen zeven paarden vandaan te krijgen, dus Jan moest wel!

Na de sluis kruipt kleinzoon Luuk (8 jaar) achter het stuur en daar is hij bijna de hele dag niet meer weggeweest. Luuk de Boer je bent een natuurtalent! Ik geef je naam vast door aan het Loodswezen.

Om kwart voor één leggen we aan in het haventje van Pampus en genieten we van de lunch die Danny heeft klaargemaakt. Water maakt hongerig, dus daar waren we allemaal wel aan toe! Tijdens de lunch vertelt Jan hoe hij zijn hand in de knipmachine op zijn werk heeft gekregen. De hele hand was verloren en jaren - en heel veel operaties verder - is er weer iets van een hand terug. Daar zit echter helemaal geen gevoel in, wat dit natuurlijk erg gevaarlijk maakt. Jan kan echter wel kaarten vasthouden in die hand, dus klaverjassen gaat nog heel goed. Hij heeft zichzelf ook leren schijven met zijn andere hand zodat hij zelf de punten kan bijhouden. Dit is toch wel hoe Jan in elkaar zit, merk ik. Altijd positief blijven en nooit opgeven of bij de pakken neer gaan zitten.

Helaas is het weer ondertussen zo nat dat we af zien van een bezoek aan het eiland en terugvaren richting Amsterdam om daar nog wat rond te kijken.
De Noordersluis van de Oranjesluizen staat voor ons klaar en we schutten met wat andere scheepjes terug naar het Binnen-IJ.
Stuurboord uit naar Nieuwendam kunnen we dan natuurlijk niet overslaan, waarna we verder varen richting IJ-haven waar nog steeds de Norwegian Star ligt. De Silver Dawn die er op de heenweg ook nog lag, is ondertussen naar Zeebrugge vertrokken.

We sluiten de dag af door nog even het Johan van Hasseltkanaal West in te varen om te kijken naar Schoonschip. Deze drijvende, zelfvoorzienende woonwijk kwam gedurende de dag in de gesprekken naar voren, dus toch maar even kijken. Het bleef helaas bij een glimp onder brug 2115 omdat die helaas niet open kan.

Even voor 4 uur leggen we aan in de Amsterdam-Marina en nemen we afscheid van een zeer enthousiaste familie.
En Jan? Jan heeft stil liggen genieten van alles om zich heen en van het feit dat ook zijn dierbaren een prachtige dag hadden.
De foto hebben we maar genomen onder het dak van Loetje want het is helaas niet meer droog geworden.

Vaarwel Jan,

Auteur Vaarwens / René

Wat een mooie dag hebben wij gehad. Wat een warmte en een lieve zorgen. We hebben genoten van de mooie vaartocht. De warme ontvangst met koffie en lekkers waar Jan ook van kon genieten.

De prachtige en heerlijke lunch. Dikke verwennerij. In de middagweer lekkers We hebben 's avonds niet meer gegeten. En dan vonden ze het nog jammer dat het ging regenen. Het was top...

We kunnen terug  kijken op een heel mooie dag. Mooie herinneringen kunnen maken samen met de mooie foto reportage.  Rene en Danny stichting vaarwens heel erg bedankt. Ook Ernst en Monique van de wensambulance zonder jullie was dit niet mogelijk geweest.

Lieve groetjes  van Jan Anneke  Mark Bas Jacintha en Luuk.

Dagschipper René en boots Danny voor hun inzet.
Bedrijven Kraanspoor voor de parkeergelegenheid gasten.
Brandweerkazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers.
Hema Amsterdam voor de deels sponsoring van de lunch.
Stichting Ambulancewens Noord-Holland en Ernst en Monique in het bijzonder.
Oranjesluizen voor de vlotte bediening.
Pampus voor het beschikbaar stellen van de ligplaats tijdens de lunch.
Port of Amsterdam voor de vergunningen
en alle sponsoren die deze dag gratis mogelijk maakten.

Jan 102
Jan 104