Vaardagen 2008

Vaardag 024 op 09-06-2008

Een vaartocht vanuit Jachthaven Hunzegat te Zoutkamp met Hennie Feenstra en vrienden.

Een mooi verslag van de familie, waarbij wij geen enkele toevoeging hebben.

Sterkte lieve gasten
Auteur Vaarwens

Het verslag van Hennie:

028 Hennie (12)

Beste mensen, Op 30 juni zag ik in het “Behouden Huys”een uitnodiging op tafel liggen om mee te gaan varen op de Meander. Varen is mijn lust en mijn leven en dus heb ik er meteen werk van gemaakt.Gelukkig voor mij waren er nog 2 dagen ter beschikking en het besluit viel om dan op 9 juli te gaan. Het is een initiatief van de stichting “vaarwens” en het leuk was dat ik 7 personen mee mocht nemen.De keus was niet moeilijk. Het leek mee een geweldig idee om vrienden van me die elkaar niet kenden (hoogstens van naam) nou eens met elkaar in contact te brengen. De eerste keus was uiteraard Martin (mijn partner) en vervolgens gingen vrienden als Tineke en Gerard, Oentsje en Alois en Jantien en Kees mee.We werden allerhartelijkst verwelkomd door Inge en Evert en de koffie stond al klaar. Nadat we wat instructies over het gebruik van o.a. de wc kregen en het lopen op het dek (één hand is van je zelf en de andere om de boot vast te houden) konden we vertrekken.Dit is voor mij GENIETEN met hoofdletters. We gingen eerst richting Wadden zee en zagen onderweg een vos langs de waterkant lopen. Dit is toch weel een uniek iets en we hebben dan ook met verbazing gekeken.Gerard kon zijn”oude beroep “nog eens uitoefenen en heeft tot zijn plezier een groot gedeelte van de dag mogen varen.Ook ik wou wel eens ervaren hoe het is om zo’n boot te sturen en in de buurt van Zoutkamp heb ik het stuur overgenomen. Heerlijk. Ik kreeg zelfs zoveel vertrouwen van Evert dat ik een rondje door de haven mocht varen en daar moest keren. Geweldig dat dat allemaal kan en mag.Inge had ondertussen een uitgebreide lunch verzorgd en er werd heerlijk gesmikkeld en gesmuld. Wat een luxe allemaal.Om een heel lang verhaal toch een beetje kort te houden kan ik in 1 woord zeggen dat ik van begin tot einde genoten heb, evenals mijn partner en mijn vrienden die mee waren.
Geweldig bedankt voor deze heerlijke tocht.
Hennie Feenstra.
Het verslag van haar man Martijn:

Als ik deze dag mag beschrijven in sterretjes staan er eigenlijk niet voldoende aan de hemel om dat te vertellen.
Hennie mijn echtgenote had een uitnodiging gekregen via “het behouden huis” om een dagje mee te varen met de Meander. Ze was daar DIREKT voor te porren en het was nog veel mooier toen bleek dat ze ook nog 6 andere mensen mee mocht nemen.
Op de boot kwam Inge ons tegemoet en nadat we ons allemaal voorgesteld hadden, werd ons verteld dat we maar net moesten doen alsof we thuis waren. Er volgden nog enkele instructies betreffende het toilet en de veiligheid buiten op de boot , maar verder konden we gewoon onze gang gaan. De koffie/cake/thee/frisdrank stond klaar en iedereen kon het zo doen als hij/zij dat wilde.  Over deze boot , welke in eigen beheer is gemaakt en ontworpen is wel bijzonder goed nagedacht door iemand die dit al vaker had gedaan. Je kunt het haast niet bedenken of deze boot is er van voorzien. Onderweg zijn we daar heel uitvoerig over voorgelicht door Evert die ( als eigenaar en ontwerper) daar heel deskundig en vol enthousiasme over sprak. Ondertussen kon iedereen zich vrij op de boot bewegen en dat deden ze dan ook. Sommigen gingen achter comfortabel op het grote dek zitten uit de wind, maar anderen zochten juist de wind weer op door voorop op het dek te gaan zitten. Voorop het dek waaide het behoorlijk, maar dankzij het enige juiste goede weer wat ons gegund was, was het daar heel goed vertoeven. Op een gegeven moment ging de boot er in volle vaart vandoor toen we op de waddenzee waren. Je wist niet wat je overkwam, want menige boot zal deze snelheid niet halen. Achterop zag je het water met zeer grote hoeveelheden achter de boot “opzij” gaan, wat een schitterend gezicht was. Toch bleef het in de boot heel rustig en stabiel en kon je heel goed je kopje koffie blijven drinken. Nadat we een goede plek gevonden hadden werd er aangelegd en waren er broodjes voorzien van salades en andere lekker dingen. Iedereen kon zoveel pakken als hij/zij wilde van alles wat er stond aan eten en drinken. Daarna zijn we naar Zoutkamp gevaren en hebben een excursie gehad op een palingrokerij en we hebben er ook nog een visje gegeten. Vervolgens zijn we op de terugreis gegaan weer naar Lauwersoog. Een uurtje later kwamen we weer in de haven aan, waaruit we ook vertrokken waren . Ondanks dat deze boot toch 21 meter groot is en een meter of 6 breed was het eigenlijk kinderspel om hem in de relatief kleine haven binnen te komen. We legden weer aan en met behulp van onze ervaren bootgenoten was dat zonder problemen zo klaar. Iedereen kon zijn eigen spullen weer pakken en nadat we Evert weer binnen geroepen hadden ( die alweer druk aan het werk was met het aanleggen), heeft Hennie haar super grote waardering uitgesproken voor dit zeer bijzonder initiatief !!!! Ook bijzonder was toch wel dat iedereen in deze situatie met iedereen sprak alsof ze elkaar al jaren kenden en het klikte allemaal vanzelf. We waren dat helemaal met haar eens ,want we hebben een SUPER dag gehad waar we het nog heel erg lang over zullen hebben. Nadat de “spontane” knuffels waren uitgedeeld richting de initiatiefnemers hebben we een hartelijk afscheid genomen en gingen met enige tegenzin weer naar huis.
Hartelijk dank voor alles, Martijn( echtgenoot van Hennie)

Het verslag van Gerard en Tineke:

Een zeer speciale dag: Hennie Feenstra mag van het “Behouden Huys” een dag varen met de Stichting Vaarwens.
D.w.z. Een dag varen, met nog enkele vrienden of familie, op de Meander, een 20 m lange, eigenhandig gerestaureerde loodstender van Evert Stel en Inge de Graaf. en wij..... wij mogen mee! Een hele eer. En wat was het een geweldige dag. Het was echt genieten, een dag met een gouden randje. We zijn heel blij dat we deze dag samen met Hennie en haar andere genodigden hebben mogen beleven.Evert en Inge we hebben veel respect voor de manier waarop jullie je droom: “Wonen op het water” hebben waargemaakt. Een droom die jullie nu inzetten om andere, ernstig zieke mensen blij te maken met een fijne, gezellige en onbezorgde dag bij jullie aan boord waardoor kommer en kwel even kunnen worden vergeten Geweldig !!! Veel succes met jullie Stichting en nog vele, vele jaren vaarplezier.
Groetjes van Gerard en Tineke.
Het verslag van Kees en Jantien:

Wij waren zeer vereerd toen Hennie ons uitnodigde om met haar mee te gaan voor een boottocht. Tesamen met nog 2 bevriende echtparen van Hennie en Martin hebben we een bijzonder mooie dag gehad. Varen op het Lauwersmeer en nog een stuk het Wad op, Hennie heeft het stuur ook nog een eind overgenomen, hebben we genoten van het varen en de prachtige natuur. Aan boord hebben wij nog een heerlijke lunch gehad. Alsof de dag nog niet mooi genoeg was geweest, zijn we ook nog in een palingrokerij geweest nadat we allemaal al een heerlijk visje hadden genuttigd. Al met al was het een geslaagde dag, maar bovenal heeft Hennie genoten en dat was de opzet!!.
Dank aan de Stichting Vaar Wens onder de bezielende leiding van Evert en Inge.
Kees en Jantien.

Hennie (10)