Vaardagen 2009

Vaardag 056 op 29-05-2009

Vandaag varen we met Ben. 060 Ben 13

Hij zit in een inrichting en is daarnaast ongeneeslijk ziek. Hij komt er niet vaak uit, maar zijn persoonlijke begeleider Mans grijpt iedere mogelijkheid aan om hem er even uit te halen. Mans heeft een vaardag aangevraagd voor Ben, en deze hebben wij gehonoreerd. Opgewonden en blij arriveert Ben bij Mans in de auto op Schellingwoude, na een lange autorit. Ben is zeer slecht ter been, en we pakken hem vanuit de auto in onze rolstoel. Ben kan niet communiceren, maar op onverklaarbare wijze heeft hij contact met Mans en maakt hem duidelijk wat hij wil. Eenmaal aan boord wordt Ben begroet door Joey, en dan is het feest. Ben is dol op dieren en speelt lange tijd met onze scheepshond. Zodra de trossen los gaan, wil Ben bij de stuurstand zitten. Als hij boven zit, vergaapt hij zich aan alle apparatuur en geniet zichtbaar van zijn uitje. Als we afgemeerd zijn in Muiden gaan we lunchen, waarna Mans met hem naar het Muiderslot gaat. Daar ziet hij een demonstratie met roofvolgels en het prachtige kasteel. Als we een paar uur later weer gaan varen slaat de vermoeidheid toe van alle indrukken en Ben sukkelt even in een diepe slaap. In Schellinwoude komen de emoties los bij een innig afscheid. Als Ben weer in de auto zit, kan hij weer lachen en we kijken terug op een fijne dag, met een man die hier nog weken op kan teren.

Vaarwel Ben
Auteur vaarwens

WSV de Zuiderzee voor de ligplaats

Ben 10