Vaarwens 758 op 30-07-2020

Volop zon in donkere tijden…758 Peter 10
-
Evenals gisteren speelt de ziekte ALS vandaag de hoofdrol in een vaarwens. Ook Peter is getroffen en hij liep vorig jaar nog dapper rond maar nu gaat het stuk minder, ten teken dat de ziekte aan de winnende hand is. Toch wil hij nog graag een dag het water op en er wordt een aanmeldformulier ingevuld, waarop Inge aan het plannen slaat. Vandaag is Peter zijn vaardag!
-
Hij heeft een mooie dag uitgekozen, want de wind heeft rust gevonden en de zon schijnt uitbundig. De temperatuur loopt al snel op en ze voorspellen zomerse waarden, dus alle ingrediënten zijn aanwezig voor een topdag. Dagschipper Klaas en gastdame Monique zijn al op tijd aanwezig en bereiden het schip voor terwijl Inge de laatste boodschappen brengt. Dan komt Peter aanrijden en hij zit met een grote glimlach bij zijn vrouw Margaretha in de auto. Hij heeft er zin in!
-
Eénmaal aan boord, gaat de stekker er in voor de beademing en de dag kan beginnen. Klaas vertelt, vaart en vermaakt, Monique zorgt, en iedereen geniet. De reis gaat naar Volendam waar uitgebreid geluncht wordt en er wordt goed gegeten van een heerlijke buffet, gemaakt door Monique. Brood eten gaat Peter echter moeilijk af, maar een kibbelingetje smelt haast in zijn mond en daarom wordt er even gepassagierd op de dijk, mede om een visje te halen. Daarna kiezen we koers naar Edam. Traag glijdt de Vaarwens samen met vele andere scheepjes over het weidse water en even vergeet Peter zijn voorland. Zo mooi om te zien..
-
De wind zakt steeds verder weg en de temperatuur loopt op als we huiswaarts varen. Het is in schril contrast met het ‘zware weer’ waarin Peter en zijn naasten verkeren, maar daar zijn de gedachten vandaag even niet bij... Monique zorgt en Klaas vaart terwijl iedereen aan boord geniet, waardoor de dag voorbij vliegt. Als we weer zijn aangemeerd, nemen we afscheid van de dappere keiharde staalwerker van beroep, zijn lieve zorgzame vrouw Margaretha en zijn naasten.
Sterkte dappere Peter
Auteur Vaarwens
Jachthaven Waterland voor de gratis ligplaats van de Vaarwens
Dagschipper Klaas en gastdame Monique voor hun inzet
Bakkerij Kees Gutter voor de broodjes en de koeken
Haven Volendam voor de gastvrijheid tijdens de lunch

Een lief berichtje van Margarethe:

Hoi Evert, Inge, Klaas en Monique,

Vandaag weer een mooie herinnering gemaakt dankzij jullie. Wederom alles super geregeld door jullie en zelfs het weer zat mee. Peter heeft genoten van deze dag en de rest uiteraard ook .
Namens ons allemaal heel erg bedankt en super wat jullie voor iedereen doen.

Groetjes uit Tilburg van de fam Wagener

Peter 16