Vaardagen 2020

Vaarwens 784 op 13-09-2020

Nog één keer aan het roer...784 Marten 10
-
Er komt vrijdag een wens binnen met de mededeling dat er toch wel enige spoed achter zit, want Marten gaat zienderogen achteruit. Hij krijgt nu nog het e.e.a. mee, maar dat kan zomaar over zijn. De boosdoener is een flinke weeffout van de natuur die overal cellen begint te delen in het systeem wat de graag vervoert. Het gaat nu snel en met name in Marten’s hoofd woekert het rond, totdat het bewustzijn… Het kan zomaar over zijn en de voortekenen dienen zich al aan.
-
Enkele jaren geleden lagen Evert en Inge met de Meander V vaak een tijdje op de Koggewerf om van daaruit ook vaarwensen te maken. Een prachtige locatie, maar logistiek was het handiger om de vaarwensen meer vanuit een paar verschillende locaties te maken. Het was altijd een gezellige bedoening op de Koggewerf als de mannen kwamen klussen en ook Marten liep er rond. Zelf bevoer hij met zijn scheepje ook de wateren waar we met onze vaarwensen rondtoeren en dan is de laatste wens heel gemakkelijk: “Ik wil nog één keertje varen nu het nog kan!”
-
Inge neemt contact op met Marten’s zoon, die haar duidelijk maakt dat het momenteel zo snel gaat, dat hij bang is dat een week wachten te laat zou kunnen zijn. De enige dag op korte termijn was deze zondag! Snel klimt Inge in de telefoon, maar het kost haar flink moeite om op zo korte termijn de juiste vrijwilligers te vinden die hun vrije zondag er voor op kunnen en willen offeren. Zeeloods Yoni had zich de voorgaande weken twee keren ingeschreven voor een wens en beiden gingen niet door omdat onze gast de dag niet haalde en toen Inge hem belde of hij zijn vrije zondag wilde gebruiken om een wens te varen, was zijn antwoord; “Drie keer is scheepsrecht Inge, deze moet wel doorgaan!” Ook het duo Marjon en Geurt wilden hun vrije dag inleveren en zo hadden we toch een mooie bemanning bijeen!
-
Het was een koude natte nacht, maar al snel breekt de zon door de wolken en doet de temperatuur stijgen. Dagschipper Yoni is samen met Marjon en Geurt bezig het schip voor te bereiden als Marten in Monnickendam arriveert. Met hem komt zijn vrouw, zoon, schoondochter en beide kleinkinderen en Marten heeft er zin in! Snel rijden ze hem aan boord en we zien dat de ziekte hem al het een en ander heeft afgenomen want Marten is halfzijdig verlamd. Er is koffie en koek, een welkomstwoordje en dan gaan de trossen los. Marten geniet, en niet zo’n beetje ook!
-
Het is druk op de Gouwzee, want er zijn zeilwedstrijden en het is mooi weer. Dat staat garant voor een parade van veel varend spul bestaande allerlei soorten, maten en vermogens. Herinneringen komen bij Marten boven en even vergeet hij zijn voorland. Marken, Volendam, de toerist uithangen op de dijk, heerlijk lunchen, open water op, langs de vuurtoren van Marken. “Hier heb ik ook wel gevaren!” zegt Marten en even later zet Yoni hem in de rolstoel op de lift achter het roer. Marten stuurt weer, zij het met één hand, maar hij is het nog niet verleerd! Het was een topdag om nog één keer aan het roer te kunnen..
Vaarwel Marten
Auteur Vaarwens.
Jachthaven Waterland voor de gratis ligplaats van de Vaarwens
Stichting Ambulance Wens Nederland voor het vervoer en de verpleging.
Dagschipper Yoni, stuurman Geurt en gastdame Marjon voor hun inzet
Bakkerij Kees Gutter voor de broodjes en de koeken
Haven Volendam voor de gastvrijheid tijdens de lunch
en alle sponsoren die deze dag gratis mogelijk maakten...