Vaarwens 803 op 11-11-2020

Veel lachen vandaag...!803 Heidi 188
-
Denkend aan een onbezorgde pensioenleeftijd, wordt onze gaste van vandaag gevonden door de fnuikende sluipmoordenaar die zich in ons belangrijke orgaan - dat ons van zuurstof moet voorzien - heeft genesteld.
Ze vecht, maar kan niet winnen en krijgt uiteindelijk te horen dat haar leven binnen afzienbare tijd eindig is. Via via wordt ze getipt op de mogelijkheid om – ook in deze coronatijd – nog een keertje te gaan varen. Daarbij is haar grootste wens dat onze vrijwilligster Lyda mee gaat, want Lyda heeft haar lang verpleegd en ze is meer geworden dan een Zorgverleenster… Dat wordt uiteraard geregeld en vandaag zien ze elkaar!
-
In Muiden is het al vroeg druk, want Inge heeft er samen met onze medewerker Ulco en ambassadeur Klaas Wilting een meeting over een te organiseren evenement en op de Vaarwens zijn dagschipper René, stuurman Gerrit en gastdame Lyda bezig het schip voor te bereiden op de gaste van vandaag met haar naasten. Het is rustig najaarsweer, maar het zicht is slecht. Grote mistwolken wisselen af met doorbrekende zonnestralen en bij tijd en wijle zal het ‘klokje varen’ (navigeren op de schermen en metertjes) worden.
-
De koffiepot pruttelt en dan komt onze gaste aan. Ze heeft er voor gekozen om niet in de openbaarheid te willen en daar hebben we uiteraard begrip voor, dus zullen we haar niet in beeld en woord in dit verslag zetten. De elektrische rolstoel rijdt behoedzaam vanaf de parkeerplaats naar het schip en de eerste verrassing dient zich al aan… de pakjesboot passeert vroeg dit jaar! Even later staat ze glunderend op het achterdek van de Vaarwens en alles valt van haar af. Een warm welkom, een emotioneel weerzien met Lyda en een bakkie troost… zo gaan we de dag in en even later gaan de trossen los.
-
Traag glijdt het schip langs Pampus en zet daarna koers naar het Buiten IJ van Amsterdam. Aan boord wordt er gezellig gekeuveld en genoten. We varen via de Oranjesluizen de stad in en onze gaste geniet met volle teugen. In de Amsterdam Marina wordt de boeg gekeerd en beginnen we aan de terugreis terwijl onderweg genoten wordt van een heerlijke lunch. Ook de zon wint steeds meer aan kracht… heerlijk!
-
Als we retour Muiden varen, volgt een spontane ontmoeting met de Meander V die op weg is naar de eilanden en er wordt heftig gezwaaid en gefotografeerd. Dan wordt het af en toe even stil, want we naderen ook weer de werkelijkheid en het besef dat… Als we zijn aangemeerd, zeggen we dag deze topper in zwaar weer en wederom nemen we afscheid van een mooi mens..
Vaarwel lieve topper
Auteur Vaarwens.
-

KNZ&RV Muiden voor het beschikbaar stellen van de ligplaats van de Vaarwens
Amsterdam Marina voor de gastvrijheid tijdens de lunch en de ligplaats van de Meander V
De Muidernier voor de gesponsorde catering
Dagschippers René, stuurman Gerrit en gastdame Lyda voor hun inzet
Oranjesluizen voor de vlotte schuttingen

Een lief verslag van onze gaste:

Lieve lieve mensen,

Wat zag ik er vanmorgen tegenop om te gaan varen. Bij aankomst was dat gevoel helemaal weg en werd ik blij. Toen we de boot opgingen zei een mevrouw, veel lachen. Ik wist niet wie zij was maar het bleek Inge te. Wat een mooie gemotiveerde mensen heb ik mogen ontmoeten. Fantastisch goede verzorging qua drinken lunch, geweldig gewoon. Ik kon zelfs (door de aangebrachte liften die omhoog konden) achter het roer zitten. Met veel geduld kreeg ik veel uitleg hoe álles in zijn werk ging. Een super schipper en bootsman. Dank je wel Gerrit en René ik heb veel geleerd en genoten van jullie geduld en uitleg. Lyda ook jij heel veel dank voor je topverzorging. Al met al intens genoten. Dank jullie wel en ik hoop dat er veel mensen van deze vaarwens gebruik mogen maken want het is echt onvergetelijk.

Een hele dankbare gast

Heidi 101