Vaarwens 904 op 06-08-2021

Carpe Diem…904 Krijn 10
-
Bijna dagelijks maakt de – nog steeds onbehandelbare – spierziekte ALS haar slachtoffers en heeft daarbij nauwelijks voorkeur voor geslacht of leeftijd. Ook Krijn (geb. 1947) wordt in de herfst van zijn leven er nog door getroffen. Via mond op mond hoort hij over Stichting Vaarwens, waar herinneringen maken één van de belangrijkste items van de dag is. Opa Krijn wil niets liever dan herinneringen maken en zijn kleindochter Melanie vult samen met hem een intakeformulier in. Vandaag gaat Krijn varen, want hij was ooit scheepskok. Vandaag geen keuken, maar een ere plek voor Krijn aan boord!
-
De berichten zijn niet best… Regen, onweer, wind, maar ook zon bij een temperatuur van zo’n 20 graden. Ach… bij de MS Vaarwens schijnt de zon binnen altijd, zeker als dagschipper Alex en boots An de bemanning vormen. Keurig op tijd arriveert de familie vanuit Hendrik Ido Ambacht in de Amsterdam Marina met daarin Opa Krijn en zijn naasten. Er volgt een hartelijk welkom en we gaan aan snel boord, waar het geurt naar koffie. Alex doet een welkomstwoordje en An verzorgt de koffie met iets lekkers. Er wordt een vaarplan gemaakt en Krijn wil graag naar Pampus en Muiden.
-
Een geheel nieuwe beleving voor Krijn, Amsterdam, Oranjesluizen, Het buiten IJ, Pampus en Muiden… hij geniet van zijn dag. Ook als dikke stortbuien en windvlagen de Vaarwens teisteren, voelt Krijn zich veilig en geborgen. Hij gaat zelfs op groot water achter het roer en vaart het schip als een mes richting Muiden. Daar aangemeerd bij de KNZ&RV genieten we de heerlijke lunch die An heeft geserveerd en met het zicht op Muiderslot is het genieten, temeer omdat de zon af en toe door komt. We varen nog even tot aan de sluis bij Ome Ko en dan zetten we de retourvaart in.
-
Ook op de terugreis houden we het niet droog, maar we zitten beschut en warm binnen. Iedereen geniet van de reis en ook Krijn z’n naasten hebben het naar hun zin. Na het schutten in de Oranjesluizen, duiken we nog even het zijkanaal K in en daar ligt zowaar Alex zijn vroegere schip de ‘Carpe Diem’.
Na te zijn teruggekeerd in de haven, ontschepen we weer en Krijn gaat met een grote glimlach en kleur op zijn gezicht huiswaarts. Het was het helemaal waard, Carpe Diem!!
Vaarwel Krijn
Auteur Vaarwens.
Dagschipper Alex en boots An voor hun inzet
Brandweerkazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers