Vaarwens 930 op 23-09-2021

Moe, maar niet te moe om te lachen…930 Jonna 10

Op een leeftijd dat je wilt gaan genieten van een rustig najaar van het leven, moet je vechten tegen de sluipmoordenaar die je lichaam toetakelt. Als een woekerplant waart het door je lijf en leden en hoe je samen met de knappe koppen er ook tegen strijdt, het geeft zich niet gewonnen. Jonna (geb. 1958) overkomt het en ze vecht en vecht, maar is moe van de strijd, de pijn, de slapeloze nachten en de toegediende medicatie. Ze blijft strijdbaar, maar dit najaar valt het wel heel zwaar. Vriendin Jacqueline heeft haar zwager Alex ingeseind, die is schipper bij ons, dus wordt er een vaarwens voor de lieve strijdende schat georganiseerd. Vandaag is het zo ver...

In Amsterdam is het zwaar bewolkt want er trekt een kleine depressie over Nederland. Alex is de dagschipper en samen met boots An maakt hij het schip klaar voor de wens. Jonna komt op eigen gelegenheid vanuit Haarlem, maar moet met onze rolstoel naar het schip worden gebracht. Alles wordt klaargezet en de koffie pruttelt. We zijn er klaar voor…

Een warm verslag van dagschipper Alex:

Jonna komt samen met haar vier vriendinnen keurig op tijd aan bij de Vaarwens. Terwijl heel Nederland in de file staat, zijn we allemaal keurig op tijd om deze mooie dag te starten. De zon is ook van de partij ondanks de weerberichten, dat belooft wat. Jonna stapt uit de auto en laat zich per rolstoel rollen naar de Vaarwens.
Maar eerst koffie met een soesje en de stemming zit er al goed in. De vijf vriendinnen hebben elkaar veel te vertellen en hebben de grootste lol aan boord, want we hebben de narigheid op de steiger achter gelaten. Maximaal genieten deze dag is de doelstelling! Waarheen vandaag? De Zaanse Schans was al regelmatig bezocht dus in overleg gaat de tocht richting het grote water, Markermeer, wat ondanks de stevige wind prima te doen is.
Terwijl de wind om het schip giert is het bankje voorop het schip ‘The place to be’. Met een kussen en een plaid hebben de vriendinnen alle tijd om samen te genieten van alles wat langs komt en komen gaat.
Als schipper zie ik vanaf de stuurstand schokkende schouders...!
Na een vlotte schutting door de Oranje-sluis Amsterdam, varen we richting Pampus en Muiden. De golven geven de Vaarwens een prettige cadans. Havenmeester Paul ontvangt ons te Muiden met open armen. In de beschutting van de sociëteit en met uitzicht op het Muiderslot wordt heerlijk gesnaveld van de lunch die An heeft gemaakt. Die vijf vriendinnen genieten bijna in stilte van de lunch, dank An 😊.
De wind zet door, dus opruimen en weer terug richting Amsterdam. Zo snel dat we bijna één van de vriendinnen vergeten die nog even de kant was op was… Het energie level is nog goed en er is nog zoveel te zien en te vertellen, dus besluiten we een extra rondje te maken.
Na weer terug geschut te zijn het IJ op door de Oranje Sluizen, schieten we zijkanaal K in en vergapen ons aan de omgeving. Na het grote water zijn de details van het mooie Amsterdam een mooie entree naar de laatste bezienswaardigheden. Het Scheepvaart museum, Nemo en Hannekes Boom brengen de realiteit van het jachtige leven weer terug. Op naar het einde van de dag, de bloemen zijn geplukt, de herinneringen gemaakt, de fijne momenten samen beleefd.
Jonna heeft weer wat energie en kracht om verder te gaan…
Oh ja, nog een vraag aan Jonna. Waarom die schuddende schouders op het voordek? Jonna: “Van het lachen Alex!” Alles is hiermee gezegd en de dame loopt zelfstandig naar de auto.
Dank Jonna, dat je vandaag met ons mee was. Je hebt een goed stel vriendinnen om te heen!

Vaarwel dappere Jonna
Auteur Vaarwens

Dagschipper Alex en boots An voor hun inzet
Brandweerkazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
Broodje Vasum voor de deels sponsoring van de lunch
KNZ&RV Muiden voor de gastvrijheid tijdens de lunch
Oranjesluizen voor de vlotte schuttingen

Een bemoedigend berichtje van Jacqueline:

Heeel heeel hartelijk dank voor alles, echt alles.
Het klopte van A tot Z. Op en top was alles geregeld, aan alles gedacht. Schipper Alex was de perfecte gastheer en een super relaxte betrokken stuurman de hele dag, samen met zorgzame An een prima duo. Jonna keek er naar uit, heeft intens genoten en zal nog hopelijk heel lang kunnen nagenieten. Bij het lezen van het verslag en het zien van de foto’s stroomde de tranen over de wangen vertelde ze.
Wat jullie doen, is onbetaalbaar en staat als een huis. Nou ja, boot dan 😊.
Veel succes verder met jullie fantastische project!
Nogmaals heel hartelijk dank.
Met vriendelijke groeten, Jacqueline

Nog een lief bericht van Juliette:

Een beetje laat zou ik ook nog reageren op de Vaarwens-dag met Jonna op 23 september. Eigenlijk hoeft het niet meer, want er is al zo n mooi stuk geschreven op jullie site ! Maar toch.. Jacqueline - de organisator - heeft al bedankstukje geschreven wat erbij is geplaatst. Ikzelf had het ineens heel druk met werk, maar wil toch ook nog graag een reactie geven op onze bijzondere dag ! Een dag om niet snel te vergeten! Een dag om te zien hoe Jonna- voor het eerst in lange tijd- weer tevreden om zich heen keek en zichtbaar genoot ! Met haar 4 vriendinnen (Jacqueline, Anita en Josephine en mijzelf) om haar heen werd het een mooie mix tussen een heerlijke lach en het wegpinken van een traantje af en toe. We zouden haar zo graag nog lang bij ons hebben! Maar ..op die bijzondere dag was alleen maar plaats voor genieten dus zette iedereen die gevoelens even on hold ! Alles was erg goed voorbereid en geregeld. Schipper Alex en boots An stonden ons al op te wachten. De boot gaf van binnen al een intieme sfeer. Gezellig een “bakkie” en An zorgde steeds dat er altijd iets te “snaaien” aanwezig was. Bijzonder vond ik de gang door de Oranje-sluis en de weidse uitzichten over het water. De bewolking met een zonnetje dat erdoor wilde breken gaf prachtige wolkenpartijen met schittering op het water! In Muiden even pauze om de lekkere broodjeslunch te verorberen en daarna onze trip te vervolgen. Durgerdam en de Nieuwendammerdijk met leuke huisjes waren voor mij een hoogtepunt.Het was ook erg leuk dat we nog even een klein stukje over het IJ gingen in Amsterdam op de terugweg en dat we nog even langs KNSM eiland gingen om de oude(radio) Veronica-boot nog even te zien. Al met al hadden wij een heerlijke dag met zelfs af en toe een straaltje zon , met ons eigen “zonnetje” in het midden: JONNA !
Nogmaals bedankt voor alles ! Het heeft veel voor ons- en Jonna!- betekend.
Groetjes Juliette Raaijmakers

Jonna 101