Vaarwens 958 op 11-12-2021

Een huwelijksaanzoek tijdens een vaarwens…958 Jenny 10

Jenny is een echte Amsterdamse en ook al woonde ze er al lang niet meer, ze genoot van de stad. Tot op hoge leeftijd ging ze er graag heen en het liefst met de boot van schoonzoon Sido. Vroeger voer ze met haar gezin ook al over het IJ door Amsterdam. Jenny woonde tot een half jaar terug nog zelfstandig toen ze in mei een zwaar herseninfarct kreeg. Van de ene op de andere dag verloor ze haar zelfstandigheid en kwam in een verpleeghuis terecht. Toen in oktober nog een CVA volgde was ze voor alles aangewezen op hulp, lichamelijk afhankelijk, maar haar koppie werkt nog best. Wat zou ze graag nog eens varen en Amsterdam door gaan! Wat ze ook wist, is dat haar kleindochter ook een grote wens koesterde, namelijk trouwen in bijzijn van oma. Maar dat zit er niet meer in, want het is ‘vijf voor twaalf…’

In Amsterdam bereidt dagschipper Sido samen met boots Anneke de Vaarwens voor, want het wordt een bijzondere vaarwensdag. Z’n schoonmoeder Jenny komt aan boord. Haar lange zelfstandige leven is in korte tijd ingrijpend veranderd! Ze wordt dan ook met de Wensambulance aan boord gebracht, vergezeld door haar oudste kleinkind Suzanne, de dochter van Sido en Marjan. We hebben een geheimpje voor Suzanne, want we gaan hun aanstaande schoonzoon onderweg oppikken die Susanne - in aanwezigheid van oma - ten huwelijk zal gaan vragen. Voor Susanne - die een bijzondere band met oma heeft - is dat altijd een wens geweest en nu oma zo kwetsbaar is geworden, moeten ze daar eigenlijk niet mee wachten. Inge en Evert zijn betrokken bij dit bijzondere verzoek. Zij hebben ‘snel schilderes’ Renée gevraagd om op een kunstzinnige manier deze dag te vastleggen en bestuurslid Harrie heeft speciale gebakjes laten maken voor deze bijzondere dag.

Het is prachtig weer als de 89 jarige Jenny en haar dochter Marjan opgehaald worden door de ambulance van Stichting Ambulance Wens. De lucht is prachtig roze als ze vertrekken en helderblauw als ze aankomen bij het schip in Amsterdam Noord. Daar staat ook kleindochter Susanne klaar om aan boord te stappen. De boot vertrekt over het IJ richting het centrum van Amsterdam. Jenny vertelt over vroeger. Ze is geboren en getogen in Amsterdam en vertelt over de voor haar belangrijke plaatsen in de stad. Haar schoonzoon Sido vaart ons behendig langs de mooiste plekjes...

Als we langs NEMO varen en de brug naderen, lokt Marjan haar dochter Susanne naar buiten. De zon schijnt, het is stralend weer. “Waar moeten we naar toe Suus?” vragen Marjan en boots Anneke. Voordat Suus kan antwoorden, wordt ze verrast door een groot bord aan de brug, waar ook haar vriend Matthijs staat. Ziet ze dat goed? “Lieve Suus, wil je met me trouwen?” staat erop. “JA!” roept ze “JA!”. Er klinkt luid gejuich van alle toeschouwers die zijn blijven kijken. De boot wordt aangelegd, Matthijs gaat op zijn knieën, tranen bij oma Jenny en knuffels van de familie. Wat een mooi moment!!! Wat waardevol dat oma Jenny erbij kan zijn. Zij die zoveel betekent voor haar kleindochter.

We varen met elkaar verder door het centrum van de stad. Langs Carré, het Amstelhotel, de Hermitage, Hortus. Jenny kijkt haar ogen uit. Na een heerlijke lunch en een extra rondje door Amsterdam Noord varen we terug naar de haven. Daar drinken we met elkaar champagne. Kleinzoon Matthijs is dan gelukkig net op tijd om mee te proosten. Van kunstenaar Renée krijgt de familie een prachtig schilderij van deze onvergetelijke dag.
We sluiten dit verslag met de lieve slotwoorden van Suzanne; “Bedankt Stichting Vaarwens voor het mogelijk maken van deze prachtige dag! Bedankt Sido, Anneke, Hans en Magda voor jullie lieve woorden en inzet. Zonder jullie was het niet mogelijk geweest. We zullen deze dag koesteren en bewaren in ons hart!”

Vaarwel Jenny
Auteur Vaarwens (met hulp van Anneke en Suzanne)

Dagschipper Sido en boots Anneke voor hun inzet
Amsterdam Marina / Jachthaven Groep voor het beschikbaar stellen van de ligplaats