Vaarwens 959 op 13-12-2021

Verrassen, varen, en heel even vergeten…959 RobertPaul 10
-
Veel te vroeg krijgt onze gast van vandaag zes jaar geleden de onheilspellende boodschap dat hij op 50 jarige leeftijd getroffen is door de – nog steeds dodelijke – ziekte ALS. Robert Paul ( geb. 1964) zijn voorland ziet er weinig hoopvol uit en stukje bij beetje worden hem zijn functies afgenomen. Toch strijdt hij moedig door. Robert Paul is een geboren Fries en heeft uiteraard altijd zelf gevaren. Deze hang naar het water is ook nu nog sterk aanwezig en zijn vriend Fred slaat aan het googelen en vindt Stichting Vaarwens. Direct vult een intakeformulier in, maar het moet nog wel een verrassing blijven…

In Amsterdam maken beide collega zeeloodsen en vandaag de dagschippers, Onno en Bert samen met gastvrouw/boots Hanneke het schip klaar. Na de grijze druil dag van gisteren ziet het weer er goed uit; de lucht breekt, het is droog, en licht !

Een verslag van schipper Onno:

Robert Paul komt, vergezeld door zijn vrouw Joyce en zijn vrienden Fred en Janny, na een flinke rit vanuit Gorssel aan in de rolstoelbus.
Hij manoeuvreert zijn zware elektrische ‘bolide’ behendig naar buiten over de diverse hindernissen naar het schip “Vaarwens”.
Aan boord heet het ‘welkomstcomité’ hen een warm welkom toe. Onder het genot van koffie en een soes op het behaaglijk warme schip wordt de planning van de dag vastgesteld. Robert Paul heeft altijd ‘wat’ met schepen en water gehad. Met een huis aan het water, met zowel een Valk als een sloep voor de deur, maar ook de ‘tochtjes’ op het Akzo-veer “Annemieke” die hem met regelmaat overzette naar de Akzo-fabriek aan de noordoever.
Om de tochten op de Tall Ships tijdens de diverse Sail-parades maar niet te vergeten!
En; nadat Robert Paul de diagnose ALS had gekregen heeft hij twee maal de twee kilometer lange Amsterdam City Swim gezwommen !

Route van de Amsterdam City Swim : https://youtu.be/299yMvTYrqc

Interview met Robert Paul : https://youtu.be/p5rxnw6lVM0

Hoe mooi zou het zijn om deze route, die vanuit het Oosterdok naar de Amstel leidt, vandaag met de Vaarwens te volgen ! Helaas is de Latjesbrug gestremd vanwege onderhoud en kan dat niet plaatsvinden.
Op ons voorstel om dan de havens van Amsterdam te doorkruizen reageert Robert Paul enthousiast en we besluiten het Amsterdamse ‘sopje’ te kiezen.
We ‘bezoeken “Damen Shipyards” en bekijken hoe een grote geladen bulkcarrier net aankomt in de Mercuriushaven. Vandaar werpen we een blik op de stadsuitbreidingen in de Houthavens, en vervolgen onze weg om uit te komen in het Oosterdok. Toch ook wel om nog even te kunnen controleren of de Latjesbrug wel écht gestremd is natuurlijk. En, inderdaad, er zijn werkzaamheden aan de brug.
We besluiten ligplaats te nemen aan het remmingwerk voor de Kortjewantsbrug om daar de lunch te gebruiken. Met uitzicht op s‘Lands Zeemagazijn (Scheepvaartmuseum). Niet té lang, want er is nog veel meer zien…

Het is een enerverende dag die veel energie kost en daarom besluiten we om niet door de Oranjesluizen te schutten maar via de Entrepothaven direct richting “Noord” te varen. Ondertussen heeft Fred het roer overgenomen en terwijl hij ons naar Zijkanaal K vaart kijkt Robert Paul zijn ogen uit (onder het genot van de nodige pindarotsjes ;-) Hij wil zo veel vertellen maar de spraak gaat zo moeilijk. En toch slaagt hij er in om met veel enthousiasme te vertellen waar hij meerde en ontmeerde aan de kade bij de Akzo-fabriek. Wat is hij een sympathiek en energiek mens , iemand die straalt , en geeft !

Na diverse schepen bij de Oranjewerf te hebben aanschouwd vervolgen we de vaarweg in westelijke richting. Vaak heeft Robert Paul op een schip in de Sixhaven gebivakkeerd en we besluiten deze haven aan te lopen. Wellicht is de Vaarwens wel wat groot, maar het lukt! Met enig ontzag voor de schommels op de Amsterdam Tower lopen we de Amsterdam Marina weer aan om daar ligplaats te nemen.
De spullen worden gepakt, en na een warm afscheid manoeuvreert Robert Paul, vergezeld door zijn charmante vrouw en mooie vrienden, zich weer even behendig van het schip af naar de bus waarna zij de terugweg naar Gorssel aanvangen.
Het is een heel mooie dag geweest, een verrijking, ook voor de bemanning en naasten.

Sterkte Robert Paul
Auteur Vaarwens / Onno

Dagschippers Onno en Bert en boots Hanneke voor hun inzet
Amsterdam Marina / Jachthaven Groep voor het beschikbaar stellen van de ligplaats
Bedrijven Kraanspoor voor de parkeergelegenheid gasten
Brandweerkazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
Broodje Vasum voor de deels sponsoring van de lunch
Port of Amsterdam voor de vergunningen
en alle sponsoren die deze dag gratis mogelijk maakten...

Een lieve berichten van Robert Paul en van Fred en Janny;

Nogmaals wil ik de Stichting Vaarwens bedanken voor een onvergetelijke dag op het IJ. Ik heb veel mooie herinneringen aan het varen in Amsterdam, inclusief deze dag. In mijn Akzo-Nobel tijd heb ik ook voor “Ketjen” catalyst aan het IJ gewerkt. Erg bijzonder was het om deze week om de fabriek heen te varen. De steiger waar we in 1995 met de Stedemaeght vertrokken ligt er spik en span bij. Zelfs de Sixhaven mochten we na toestemming van de havenmeester ingaan. Ik kende het IJ van Sail Amsterdam maar in 2016 en 2017 heb ik er als ALS patiënt samen met vrienden en familie er gezwommen tijdens de Amsterdam City Swim. 2 km zwemmen vanaf het Marine Terrein op de Noordoever via het IJ en de Amstel met finish op de Keizersgracht. In 2018 zouden we weer meedoen maar werd de City Swim op het laatste moment afgelast. Op dezelfde plek waar we een paar jaar geleden langs het scheepvaartmuseum zwommen is nu afgemeerd voor lunch. Weer een mooie herinnering! Ook namens catalysts Fred en Janny willen Joyce en ik de Stichting Vaarwens en in het bijzonder Hanneke en loodsen Bert en Onno enorm bedanken voor een onvergetelijke dag!
Robert Paul

We hebben een geweldige dag gehad, niet in de laatste plaats door de enthousiaste en deskundige begeleiding van Onno, Bert en Hanneke. Mooie, betrokken en bijzondere mensen! Omdat Robert Paul zelf veel in die omgeving heeft gevaren was hun kennis van het water, de scheepvaart en de (historie van) de gebouwen heel waardevol voor Robert Paul.
Bijzonder om zo gastvrij te worden ontvangen en dan verzorgd te worden tijdens het varen in de waterwereld van Amsterdam. Vanuit de auto op de parkeerplaats werden we onthaald en teruggebracht! Naast Robert Paul hebben wij ook genoten van het varen, zelf ben ik bezig met vaarbewijs 2 dus ook voor mij was het een mooie ervaring.
Verder onze bijzondere waardering voor de snelheid van de aanvraag, tussen het indienen van de vraag en de daadwerkelijk vaartocht zat minder dan twee weken! Prachtig werk wat jullie doen, dank voor al jullie goede zorgen!
Hartelijke groet, Fred Berends en Janny Schiphorst

RobertPaul 101