Vaarwens 988 op 30-03-2022

ALS het nog maar even droog blijft…988 Dirk 10
-
Dirk (geb. 1972) uit Ede lijdt ALS. Via onze nieuwsbrief vinden ze Stichting Vaarwens en vullen een aanmeldformulier in. Snel wordt de dag geregeld en vandaag is het al zo ver. Hij wordt vergezeld door zijn vrouw Betina en zijn twee dochters van 14 en 16 jaar, en rijden vanuit Ede met hun rolstoelbus naar de Amsterdam Marina. De hele familie kijkt enorm uit naar deze vaardag met elkaar, dus gaan we er een topdag van maken.

In Amsterdam wordt het schip in gereedheid gebracht door dagschipper Bert, boots Harrie en gastvrouw An. Dikke dreigende wolken schuiven voor de verandering eens over Amsterdam, maar de weermannen beloven ons dat het droog zal blijven. Dan komt de rolstoelbus aan en Dirk wordt naar buiten gereden. Er volgt een warm welkom, waarbij de camera veelvuldig klikt om herinneringen te maken.

Een mooi verslag van boots Harrie.

We zijn vandaag weer met 3 vrijwilligers om de Dirk en zijn gezin in de watten te leggen. Al vroeg zijn we op pad. Bert is al op het schip en heeft de techniek al gecontroleerd en er wordt nog afgestemd met onze technische dienst Foeke. An komt met een grote tas heerlijks voor de lunch van de Hema en ik heb de voorraadkast weer aangevuld met de nodige boodschappen. We zijn er klaar voor en maar goed ook want tegen half 10, mooi op tijd, zien we een bus arriveren op de parkeerplaats. Dat moeten ze zijn en met 2 fototoestellen in de aanslag snellen we ze tegemoet.

De deuren openen zich en de dochters komen slaperig uit de bus rollen. Het was vandaag vroeg uit bed om op tijd de reis te beginnen. Behendig opent Bettina de achterdeuren en een lift ontvouwt zicht waarna Dirk behendig naar buiten rijdt met zijn elektrische rolstoel. De bus is het toonbeeld van hoe Dirk in het leven staat, altijd een oplossing bedenken in welke situatie dan ook, wat zijn ogen zien kunnen zijn handen maken. De handige bus met zelfgemaakte lift is daar het voorbeeld van.

Het is fris buiten maar de zon laat zich inmiddels steeds vaker zien en de gaskachel kan weer uit. Al lopend en rolstoelend richting het schip maken we kennis met een vrolijke Dirk en zijn gezin. Het is een drukke dag; vandaag de Vaarwens en vanavond op tv, omdat de WMO veel te traag is met de afhandeling van een aanvraag tot de nodige aanpassingen aan hun huis. De aanvraag neemt de tijd en tijd is nou juist iets wat in de situatie van ALS heel kostbaar is. Blij melden ze dat de interventie van het tv-programma al resultaat heeft opgeleverd en de aanvraag is goedgekeurd zodat binnenkort met de aanpassing aan de woning kan worden begonnen.
Na de introductie door schipper Bert wordt de keuze voor de route snel gemaakt, het wordt vandaag richting Zaandam en de Zaanse schans.
De trossen los en een imposante wereld van werkeloze cruiseschepen ontvouwt zich. Dirk heeft zich met zijn rolstoel naast de schipper gepositioneerd en zit stalles, om alles wat voorbijkomt goed te kunnen zien.

Ogen komt iedereen te kort en al snel zijn we op de Zaan waar alle seinen al vroeg op groen schieten al men de het gele Vaarwensschip in de gaten krijgt. Even wennen aan het nieuwe schema van de spoorbrug maar dan zijn we toch al ruim voor de lunch bij zaagmolen Het Jonge Schaap.
Terwijl An een heerlijke lunch voorbereidt, krijgen wij een rondleiding langs techniek van lang vervlogen tijden. Alhoewel de aandrijving met windenergie wellicht weer juist heel modern aan het worden is. Het is een kolfje naar zijn hand al deze techniek en Dirk kijkt dan ook zijn ogen uit. Het is geweldig hoe hartelijk we altijd worden ontvangen bij de zaagmolen.

Terug op het schip doen we ons tegoed aan de heerlijke lunch en de meiden praten het honderd uit over van alles en nog wat en vooral over alle huisdieren die ze hebben. Maar geen hond want mama wil niet steeds de discussie over wie die uit moet laten.
We zijn vroeg en het voorstel is om nog even door te varen verder de Zaan op om te kijken of de heerlijke ijssalon Hemels ijs in Wormerveer open is. Nou dat laten ze zich geen 3 keer zeggen en na een korte vaart meren we af voor de deur van het Hemelse ijs. Vrijwilliger Klaas, die er naast woont, ziet ons al snel en komt ook even langs en samen smullen we van het heerlijks wat Bert voor ons heeft gehaald.
Maar de tijd begint toch te dringen en de trossen weer los weer richting Noordzeekanaal. Na een wat trage schutting verlaten we dan toch de Zaan en wanneer we bakboord uit het kanaal opvaren kunnen we nog genieten van een imposant zeeschip dat achterwaarts de oliehaven in wordt geloodst.

Het was een volle dag met veel verhalen en indrukken. Na de groepsfoto zwaaien we de onfortuinlijke maar altijd vrolijke familie uit. De dames moeten vanavond weer vakkenvullen bij de supermarkt en Bettina en Dirk gaan het tv-programma bekijken. Het leven gaat door en ze halen er uit wat erin zit. Respect lieve familie van Willigen.

Vaarwel Dirk
Auteur Vaarwens
-
Dagschipper Bert en boots Harrie en gastvrouw An voor hun inzet