Vaardagen 2008

Vaardag 033 op 25-07-2008

Ook Sandy Roorda was ook één van de patienten die via het NCSF een dagje mee mocht op de Meander.019 Sandy 12

De ziekte Cystic Fibrosis is slecht behandelbaar en velen hebben een slechte levensverwachting. We kregen het verzoek van de Nederlandse Cystic Fibrosis Stichting (NCFS) met of we dit jaar met een aantal patiënten/jongeren die bij hun aangesloten zijn wilden gaan varen. Ze hebben namelijk een prijsvraag gehouden en de prijs voor de winnaars is een dagje varen met Stichting Vaarwens

Jachthaven Lauwersoog voor de ligplaats
Geale Postma voor de rondleiding
Visserijmuseum Zoutkamp voor de gastvrijheid

Het verslag van sandy":

Mijn vaarwensdag met de Meander.

Om half 9 haalden we Margriet en Eldert op en reden we richting Lauwersoog, het Noordergat, een haventje. Het was wel een beetje fris nog, maar de weersberichten voorspelden een warme, zonnige dag. Dus....Precies een goede dag om te VAREN! We hadden het ook zo gevonden, richting Zoutkamp enz. We waren zelfs aardig te vroeg. Mama en ik zijn even naar de wc gegaan in het haven gebouw en toen waren mijn schoonouders en Minne en Tim er ook al. We zijn met z'n allen naar de Meander gelopen. Halverwege kwamen we Evert tegen en die bracht ons verder naar de boot. Daar werden we hartelijk begroet door Inge en de hond Joey. Inge en Evert stelden voor om te varen richting Zoutkamp, daar te lunchen aan boord en dan Zoutkamp in te wandelen, naar het visserijmuseum te gaan en een visje gaan eten. Dat allemaal hebben we gedaan. Eldert mocht als eerst sturen. Hij genoot zichtbaar van dit bootje...(Ha). Ik mocht ook even varen tot we bijna bij Zoutkamp kwamen Evert heeft de boot afgemeerd hoor, dat kon ik niet, dan waren er ongelukken gebeurd...haha. We kregen een geweldige lunch aangeboden door de NCFS (Van hun heb ik ook deze vaarwensdag gekregen. Erg bedankt! Het was super!) Na de lunch zijn we in Zoutkamp wezen wandelen.Toen we over de weg gingen, zag ik het beeld van Gosse, mijn boetseerleraar al staan. De nettenboeter. Ik was er eens eerder geweest met de atelierroute met mijn boetseerclubje, dus ik wist wel dat het daar stond! We liepen naar het visserijmuseum en hebben daar ongeveer een driekwartier rondgelopen. Erg leuk, al die oude "troep" waarmee ze vroeger visten enz. Op de toilet hing een poster met wel 100 verschillende soorten garnalen..tjonge ik dacht altijd: " een garnaal is een garnaal" maar dat is dus niet waar! Toen we er weer uit waren, liepen we verder naar een viswinkel. Je moet weten waar het is, nu weten we dat. Daar haalt de bevolking ook zijn visjes. De meesten van ons aten een haring maar kibbeling ging er ook wel in bij een aantal. Erg lekker! Toen we allen de vis op hadden, wandelden we weer richting Meander. Het zonnetje was inmiddels flink zijn best aan het doen. We zijn toen weer richting Lauwersoog gevaren.

We zaten heerlijk op het voordek, in de wind, zittend of liggend in de zon.

We hebben aangemeerd en toen kwam er een einde aan het varen. We hebben allemaal enorm genoten en zullen allen een mooie herinnering hebben aan deze dag. Minne stuurde me een kaartje na deze dag met daarop dat we deze dag hebben kunnen beleven dankzij mijn donor, en dat is natuurlijk zo! We hebben met z'n allen nog gegeten in Leeuwarden bij de Grote Wielen. Ik heb het helaas niet op kunnen eten omdat ik toch jammer genoeg weer buikpijn kreeg. Minne en Tim en mijn schoonouders gingen weer richting noordholland en wij brachten Margriet en Eldert naar huis. Papa en mama reden rechtstreeks naar Heerenveen terug. Toen we thuis waren, heb ik even in de hangmat gelegen en papa zat lekker in de tuin. Mama en Arjan gingen nog even ballonnen kijken bij Joure. Zo sloten wij mijn vaarwensdag af. Heerlijk geslapen, echt tot kwart voor tien. Ik wil nog iedereen bedanken die mij deze dag zo bijzonder heeft gemaakt, in het bijzonder de NCFS en natuurlijk Inge en Evert van de Meander! Het was onvergetelijk!

Sandy Roorda, familie en vrienden die mee waren.

Sandy 10
Sandy 11