Vaardagen 2009

Vaardag 068 op 11-08-2009

Verslag vaardag met Dhr. Mathlener, door Marga Mathlener.

049 Willem 13

Dinsdag 11 augustus 2009 is een memorabele dag voor ons, familie Mathlener. Een dagje uit op de Meander, voor deze gelegenheid aangemeerd in de jachthaven Noordergat bij Lauwersoog. De aanwezige familieleden zijn: Wim (75) en Andrea (76), zoon Adri, dochter Marga, zoon Erik, kleinzonen Wouter en Maarten en kleindochter Janneke. Adri had de vaartocht aangeboden aan Wim ter gelegenheid van zijn verjaardag in juli. Een zeer toepasselijk cadeau, omdat Wim en Andrea een minstens 30-jarige geschiedenis hebben met varen en met het Lauwersmeer/Reitdiep.
Ooit namelijk heeft Wim een ‘veredelde roeiboot met zeil’ gebouwd met het doel daarop de zomervakanties en famille door te brengen. Dat is, geloof ik, twee keer gelukt en daarna hadden de pubers er geen zin meer in. Bovendien was de boot voor Andrea niet zo geschikt. De zeilboot werd verkocht voor een beste prijs (Wim maakt als oud-timmerman tenslotte wel kwaliteitspul) en er werd een klein zeiljacht –de Scharluin- aangeschaft. Daarop hebben Wim en Andrea zeker 25 jaar het noordelijk deel van de Nederlandse vaarwateren verkend en onveilig gemaakt.
Het is dan ook een feest van herkenning om met de Meander het Noordergat uit te varen en koers te zetten naar Oostmahorn. In die haven heeft de Scharluin ook een jaar vertoefd; er worden herinneringen opgehaald aan hoe het er vroeger uitzag. Daarna varen we verder richting Zoutkamp. Wim stuurt ons een heel eind in de goede richting, terwijl Evert uitlegt hoe de apparatuur zijn bijdrage levert aan het varen op dit drukke water.

Het is een mooi gezicht onze vader zo te zien genieten!

Terwijl Evert ons vermaakt met talloze verhalen en anekdotes helpt Inge Janneke en Wouter met allerlei leuke knutseldingen. Maarten heeft daar niet zoveel trek in, die loopt vooral heen en weer naar de voorplecht of hij speelt met Joey, de hond van Inge en Evert. In Zoutkamp maakt Inge een heerlijke lunch voor ons. Daarna gaan we de wal op en lopen we naar het visserijmuseum. Andrea in de rolstoel, Wim vindt dat hij wel kan lopen. Dat valt toch behoorlijk tegen, dus terug naar de boot worden ze allebei gerold. Het museum is een leuke onderbreking van het varen en geeft Evert weer stof voor nieuwe verhalen. Tijdens de terugvaart breekt de zon door en is het op de voorplecht goed toeven. We varen even de jachthaven van Zoutkamp in waar de Scharluin het overgrote deel van die 25 jaar heeft gelegen. Ook hier is het herinneringen ophalen en verhalen vertellen. Nu mogen de kinderen om beurten sturen en dat merken we voorop meteen. Ineens komt de neus omhoog en neemt onze snelheid behoorlijk toe! Even later komt er uit de intercom luid en duidelijk een verzoek even om te kijken naar de stuurhut. Plus nog wat andere creatieve geluiden met een hoog Db! En dan gaat Janneke sturen en slingeren wij van links naar rechts. We zijn dan al weer op het meer, dus geen risico op vastlopen.

We kijken nog even bij ‘Het Booze Wijf’ en dan zijn we weer in het Noordergat. Behouden op de wal aangekomen maakt een buurschipper groepsfoto’s; er is vast één bij waarop iedereen de ogen open en de mond dicht heeft…
Bedankt Evert en Inge, voor deze fijne dag! Wat ontzettend fijn dat jullie dit werk doen! Zoals Wim verzuchtte in de auto: ‘Wat een geweldige dag!’, dat is waar je dit voor doet.
Marga Mathlener

Willem 10